20.7.2012

Autojen asentamisesta

Päivitetty 8/2018: Maailmanlopullinen autojen asennusohje.


RBRCIT – alkeiskurssi (2 op)
RBRCIT – jatkokurssi (auton lisääminen) (1 op)

Auton asentaminen vanhanaikaisesti (4 op)
Auton nimen muuttaminen Quick Rally -valikossa (2 op)
Model-kansion uudelleennimeäminen (1 op)
Ratin/pyyhkimien/tuulilasin piilottaminen sisäkamerassa (1 op)
Orkkisautojen nimien piilottaminen RBRTM:ssä (1 op)


Tämän artikkelin viimeinen käyttöpäivä oli jo mennyt, kiitos Zissakos:n fantastisen automanagerin RBRCIT:n (RBR Car Installation Tool), joka vei käytettävyyden ihan uusille tasoille ja eittämättä alensi kynnystä RBR:n haltuunottamiseen ja ennen kaikkea warettamiseen Steam-sukupolven piirissä. Siispä on tullut aika hieman modernisoida tätä tekstiä. Tämä artikkeli on nyt jaettu kahteen erilliseen osioon: RBRCIT:iin ja ns. klassisiin metodeihin, joista RBRCIT-käyttäjän ei oikeastaan tarvitse tietää tai ymmärtää paskaakaan.

Tuplahuomio! Ainut asia, mitä KAIKKIEN asennustavasta riippumatta tulee ymmärtää on se, että MG ZR S1600 -auton – Cars.ini: Car02 / RBRCIT: auto nro 2 eli kolmas ylhäältä – päälle ei kannata asentaa nelivetoautoa. Ja NGP-autojen kohdalla ei edes takavetoa, sillä The Been mukaan RBR:n MG-slotti sisältää kuitenkin paljon sellaista kovakoodausta, joka ei todennäköisesti palvele moisia tarkoitusperiä lainkaan.

Tästä huomio pois! Kuten moni pitkän linjan RBR-veteraani tietää, ZModelerilla mallinnetut autot ovat aiemmin vaatineet toimiakseen ZFixin asentamista Plugins-kansioon. Nykyään kuitenkin vastaavanlainen korjaus on kuitenkin sisällytetty myös FixUpiin (versiosta 2.8 eteenpäin), tehden ZFixistä tarpeettoman.



RBRCIT – alkeiskurssi (2 op)


Ennen kuin mennään itse asiaan, niin tulee tähdentää sitä, että tämä NGP-automanageri on pääasiassa suunniteltu käytettäväksi RBRTM:n, TrainingDay:n tai ihan vain ns. puhtaan RBR-asennuksen kanssa. Voit toki asentaa tämän ohjelman myös esim. RSRBR-asennukseen käytettäväksi RSCenterin ulkopuolella, mutta sen omista lainalaisuuksista johtuen se ei totisesti ole suositeltavaa.

Huomio! Mikäli olet asentanut ennen tähän ohjelmaan siirtymistä autoja toisilla metodeilla, ikävien yllätysten välttämiseksi on parasta aloittaa niin puhtaalta pöydältä kuin mahdollista. Voit käyttää siihen tätä orkkisfilupakettia (sis. RBR:n Physics.rbz-, Cars\Cars.ini- ja Audio\Cars\Cars.ini-tiedostot alkuperäismuodossaan).


  1. Imuroi RBRCIT ja pura paketti RBR-asennuksen juureen.


  2. Mikäli et ole purkanut omatoimisesti Audio.datia, anna RBRCIT:n tehdä se puolestasi heti ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä. Audio-kansion olemassaolo on välttämätöntä ohjelman toiminnan kannalta.


  3. Suorita seuraavat alustavat toimitukset:

    3.1 Asenna puuttuvat NGP- ja FixUp-pluginit (Download).

    3.2 Download-valikosta Update carList.ini, sillä ohjelman mukana tuleva autolistaus on luonnollisesti vanhentunut.

    3.3 Asenna kaikki tähän mennessä julkaistut fysiikat saman valikon Download missing physics -toiminnolla. Tähän menee muutama tovi, ehdit käymään jääkaapilla.


  4. Modelit ovat oma lukunsa. RBRCIT:lla ei kannata asentaa kuin yksittäisiä modeleja, sillä vaikka itse imurointivaihe onkin nopea ja kivuton, niin samaa ei voi sanoa jatkosta. Harhaanjohtavana esimerkkinä VW Polo R WRC, jonka viimeistelyssä menee noin 10 min, mutta keskimääräisestikin jutellaan 1–2 minuutista.

    Siksi kannattaa laittaa kaikki halutut modelit imuroitumaan mieluummin virallisen lataussivun kautta, ja sitten purkaa kaikki samanaikaisesti Cars-kansioon (kaikissa model-paketeissa kun on tismalleen sama rakenne), jonka jälkeen joko käynnistää RBRCIT:n uudelleen tai View-valikko → Reload.


  5. Auto tulee asennettavaksi peliin kun sen kummatkin osat – sekä model että physics – löytyvät. Ensin valitaan haluttu slotti Installed cars -paneelissa ja sitten painetaan auton nuolipainiketta (suurenna ohjelmaikkunaa, mikäli nuolipainiketta ei näy). Autojen varsinainen asennus peliin suoritetaan painamalla Apply.


Näin rikollisen helppoa RBRCIT:n käyttö on, oikein suututtaa tällaista vanhusta. Uuden auton ilmestyessä: Update carList.ini:llä pyörät pyörimään. Ennestään asennetun modelin tai fysiikoiden päivittäminen: klikkaa hiiren oikealla autoriville ja valitse Update Model/Update Physics. Isompia NGP-päivityksiä varten Download-valikosta löytyy Update All Existing Physics. Jos taasen haluat että esimerkiksi ratti hävitetään pois näkyvistä oletuksena ilman erillistä säätämistä, avaa RBRCIT.ini ja poista #-merkki riviltä AlwaysHideSteeringWheel = true.

Huomio! Jos ohjelma sairastuu kaatumatautiin syystä tai toisesta eikä oikein mikään tahdo toimia – ei edes Tools-valikosta löytyvän Restore Original RBR Cars:n avulla – älä suotta hakkaa päätäsi pöytään, vaan yritä asentaa ohjelma uudelleen mahdollisimman puhtaasti eli poista kansiot RBRCIT ja Physics sekä RBRCIT-alkuiset tiedostot; asenna lisäksi myös aiemmin mainostettu orkkisfilupaketti; ja vasta sen jälkeen asenna RBRCIT uudelleen.



RBRCIT – jatkokurssi (auton lisääminen) (1 op)


WorkerBeen ylläpitämä ajantasainen autolistaus sisältää vain kaikki viralliset nettikäyttöön tarkoitetut NGP-autot, ja siitä puuttuvatkin sellaiset välityöt kuten VW Polo WRC 2017 ja Kamaz 4326. Tämän lisäksi mm. MokuMoku useimmiten julkaisee omat autonsa PhysicsNG:tä hyväksikäyttävillä fysiikoilla. Voit toki lisätä RBRCIT:iin myös orkkisfysiikallisia autoja, mutta kannattaako se, siihen en tohdi ottaa kantaa.

Asennus on erittäin yksinkertainen toimitus. Jopa niin yksinkertainen, ettei tätä ohjetta oikeasti edes tarvitsisi. Otetaan konkreettisena esimerkkinä sitten vaikka jo mainostettu VW Polo WRC 2017. Siirrettyäsi auton model-kansion POLO_R_WRC_2017 Cars-hakemistoon sekä fysiikkakansion VW Polo R WRC 2017 RBRCIT\physics-kansioon, sinun ei tarvitse kuin avata RBRCIT\carlist\carList.ini ja lisätä auton tiedot sinne. Huomio muista! Itseasennetut autot tietysti pyyhkiytyvät valikoimasta joka kerta kun päivität carList.inin RBRCIT:ssä, joten kopioi lisäämäsi rivit myös erilliseen tekstidokumenttiin.

carList.ini Selitykset
[Categories]
...
...
Cat_30=Leftovers Luokaamme uusi autoluokka nimellä Leftovers, ihan vain viihteen nimissä. Kategorian numeron ei tarvitse saati kannata olla ensimmäinen vapaa numero, joten olkoot se sitten vaikka 30.
[Car_300] Yhtä mielivaltainen mutta ennen kaikkea käyttämätön ID, josta on hyvä aloittaa autojen lisäys.
name=VW Polo R WRC 2017 Auton nimi.
physics=VW Polo R WRC 2017 Fysiikkakansion nimi hakemistossa \RBRCIT\Physics.
cat=Leftovers Luomamme kategorianimi paikallaan.
iniFile=polo_wrc_2017 Modelin ini-tiedosto (eli \Cars\POLO_R_WRC_2017\polo_wrc_2017.ini)
folder=POLO_R_WRC_2017 Model-kansion nimi Cars-hakemistossa.
year=2017
weight=1390 Kyllä, speksit vedetään nyt hatusta, tämän voi jättää tyhjäksikin.
power=380@6500 Lue edellinen.
trans=4WD
link_physics= Esim. Kamazin kohdalla tämänkin voisi täyttää halutessaan, mutta muutoin jätä aina tyhjäksi.
link_model= Lue edellinen.


Ja sitten vain käynnistät RBRCIT:n tarkistaaksesi, että lisätty auto näkyy listalla. Kun asennat auton ensimmäistä kertaa, RBRCIT lisää autokohtaiset asetuksesi automaattisesti carListUser.ini-tiedostoon.



________________________________________________________



Auton asentaminen vanhanaikaisesti (4 op)


Edellisessä ohjeessa asensimme Volkkarin, joten toistakaamme sama sitten vielä klassisella metodilla.

  1. Model-kansio (POLO_R_WRC_2017) viedään Cars-hakemistoon.

  2. Varmista, että samassa kansiossa sijaitseva Cars.ini ei ole ns. read-only (hiiren oikea nappi → Ominaisuudet, eng. Properties). Read-only -attribuutti on saatanasta, koska se estää vaivalla kyhätyn ohjeen kohdan nro 4.

  3. Avaa kyseinen Cars.ini esimerkiksi Notepadilla. Tässä ja nyt korvaamme Poloisella orkkis-Subarun (Car07), mutta voit vapaasti korvata jonkin toisen auton. Useimmiten autopaketeista löytyvät cars.iniin kopioitavat rivit valmiina liitettäväksi – kuten tässäkin tapauksessa readme.txt:stä – mutta toisinaan voi joutua näkemään enemmän vaivaa.

    [Car07]
    [Car07]
    FileName = "Cars\impreza00\impreza00.sgc" FileName = "Cars\POLO_R_WRC_2017\polo_wrc_2017.sgc"
    IniFile = "Cars\impreza00\impreza00.ini" IniFile = "Cars\POLO_R_WRC_2017\polo_wrc_2017.ini"
    ShaderFile = "Cars\impreza00\impreza00_shaders.ini" ShaderFile = "Cars\POLO_R_WRC_2017\polo_wrc_2017_shaders.ini"
    ShaderSettings = "Cars\impreza00\impreza00_shader_settings" ShaderSettings = "Cars\POLO_R_WRC_2017\polo_wrc_2017_shader_settings"
    TexturePath = "Cars\impreza00\Textures\" TexturePath = "Cars\POLO_R_WRC_2017\Textures\"


    CarName = "VW Polo WRC 2017"

    Tarkkakatseisimmat huomaavat varmasti, että lisäsin tahallani ylimääräisen CarName-rivin, jonka tehtävänä on näyttää oikea auton nimi RBRTM:ssä sekä TrainingDay:ssa. Tämä ei siis suinkaan muuta autojen nimiä Quick Rally -valikossa, siitä on turha unelmoida.
     
  4. Tallenna Cars.ini.

Rautalankalaismainen kiteytys: Cars-hakemistossa voi olla vaikka miljoona autokansiota, mutta cars.inin kautta pelille kerrotaan, mitkä kahdeksan autoa on kulloinkin käytössä. Mutta se itse autosta, nyt siirrytään fysiikoiden asentamiseen. Ja heti seuraa tuplahuomio! Koska asentamamme VW on NGP-auto, sinulla tulee olla pohjalla alkuperäisen physics.rbz:n sijasta olla NGP-pluginin mukana tarjoiltu physics.rbz. (Pieni mutta merkittävä ero näiden välillä on physics.lsp-tiedostossa.)

  1. Volkkaripaketissa fysiikkatiedostot sijaitsevat kansiossa VW Polo R WRC 2017 (erillisen purkamisen jälkeen). Kyseinen kansio tulee nimetä uudelleen – ilman lainausmerkkejä – seuraavan listan mukaisesti:

    • "c_xsara" jos korvataan Citroën Xsara (Car00)
    • "h_accent" jos korvataan Hyundai Accent (Car01)
    • "mg_zr" jos korvataan MG ZR Super 1600 (Car02)
    • "m_lancer" jos korvataan Mitsubishi Lancer Evo VII (Car03)
    • "p_206" jos korvataan Peugeot 206 (Car04)
    • "s_i2003" jos korvataan Subaru Impreza 2003 (Car05)
    • "t_coroll" jos korvataan Toyota Corolla (Car06)
    • "s_i2000" jos korvataan Subaru Impreza 2000 (Car07)

    Ja koska edellisessä työvaiheessa asensimme modelin slottiin Car07, tällöin kansion uudeksi nimeksi tulee tietenkin s_i2000.

  2. Avaa physics.rbz (esim. 7-zip:llä/WinRAR:lla). Physics-kansiossa näet michelin-, pirelli- ja school-kansioiden lisäksi ylläolevan listan mukaiset 8 autokansiota. Poista paketista sen alkuperäinen s_i2000-kansio ja raahaa ohjelman ulkopuolelta VW-fysiikoilla varustettu kansio tilalle. Sulje pakkausohjelma.

  3. (Vaihtoehtoisesti physics.rbz:n voi purkaa kokonaisuudessaan pelikansioon, jolloin fysiikoita voi asennella kenties helpommin Physics-kansioon, mutta huomio: RBRTM ei tue lainkaan kyseistä metodia, se lukee vain rbz-paketista.)

Valmista tuli. Ei muuta kuin kovaa ajoa!



Auton nimen muuttaminen Quick Rally -valikossa (2 op)


Koska tämä toimitus suoritetaan asiaankuuluvalla hexeditorilla editoimalla pelin käynnistystiedostoa, RichardBurnsRally_SSE.exen varmuuskopiointi on välttämätöntä. On kaiketi aivan se ja sama, mitä editoria käytät, kun todennäköisesti kaikki ovat suht identtisiä kautta linjan. Näin oletan vaikken asiasta mitään tiedäkään.

Tässä ohjeessa hyödynnän HxD-ohjelmaa, jonka valitsin pelkästään tätä tarkoitusta varten lähinnä pinnallisin perustein: 1) Se on saatavilla portablena (eli ohjelmaa ei tarvitse asentamalla asentaa koneelle). 2) Se on käännetty myös suomeksi. 3) Google-haun perusteella joku on joskus antanut ohjelmalle paljon tähtiä.

Asiaan.

  1. Käynnistä HxD.
     
  2. Avaa RichardBurnsRally_SSE.exe.
     
  3. Hae Etsi-toiminnolla (Ctrl+F) tekstiä "subaru" (ilman lainausmerkkejä).

    Haku vie kohtaan joka viittaa pelin valikoissa auton teknisten tietojen yllä olevaan nimeen (täydempi versio). Tulee huomata, että autot eivät suinkaan ole exessä valikosta tutussa järjestyksessä, vaan Cars.iniin nähden käänteisessä järjestyksessä eli Car07, Car06, Car05...

    Ja kun scrollaat näytöllä hieman alaspäin, näet stringin "Subaru '00". Se luonnollisesti viittaa myös Quick Rally -valikkoon.
     
  4. Kun editoit stringejä, ymmärrä tämä: Joudut noudattamaan alkuperäisen pelin merkkimääriä eli saat tietenkin alittaa ne, mutta et voi ylittää niitä, etkä toisaalta saa käyttää backspacea. (Ohjelma kyllä herjaa aiheesta, mikäli vahingossa painat backspacea.) Käytä välilyöntejä täyttääksesi annettu tila kokonaan.
     
  5. Kun olet valmis, tallenna.

Esimerkki (klikkaamalla kuvat suurenee):

Ennen

Jälkeen

Lopuksi vielä mainittakoon, että autojen teknisiä tietoja pelin valikossa on onneksi yksinkertaisempaa editoida. Tiedot löytyvät carinfo.inistä (Misc.rbz). Lue Vauhtimurojen hyödyllinen vinkki rbz:n purkamisesta täältä.



Model-kansion uudelleennimeäminen (1 op)


Hyvät ohjeet tunnistaa siitä, että ensin läpikäydään pitkästi syitä, miksi ohje on kirjoitettu; jonka jälkeen kuitataan yhdellä virkkeellä se, mitä itseasiassa tulee tehdä. Mutta oletetaanpa tilanne, että asentelet vaikka RBRTM:ään omaksi huviksi orkkisfysiikallisia autoja ja törmäät siihen, että jokin model on jo asennettuna jotain NGP-autoa varten, mutta kyseinen model kuitenkin poikkeaa versioltaan. Tällainen parivaljakko voisi olla esim. Porsche 996 GT3 (RBRTM) ja Porsche 911 GT3 Rallye (996) 2004 (NGP). Tai olet puuron tavoin aivan pöyristynyt siitä, miten RBRTM:n Toyota Corolla WRC '98 haluaa oletuksena korvata RBR:n orkkis-Corollan...

No, oli syy sitten mikä tahansa, voit siis aina muuttaa model-kansion nimeä, mutta pelkästään uudelleennimeäminen ei riitä, sillä tekstuurit tulee linkittää uudelleen tähän uusittuun kansionimeen. Muuten auto näyttäytyy pelissä tyylikkään kokomustana.

Joten: Mene uudelleennimettyyn model-kansioon ja avaa [auton_nimi]_shaders.ini notepadilla → Etsi kohta [TSDefault] ja muokkaa kaikkien tekstuuritiedostojen hakemistopolut oikeiksi.



Ratin/pyyhkimien/tuulilasin piilottaminen sisäkamerassa (ilman RBRCIT:a) (1 op)


Nämä toimenpiteet pystyy siis toteuttamaan RBRCIT:n kautta helpoiten, mutta tässäpä tämä vanha metodi kertauksena nostalgian nimissä. Korostettakoon vielä sitä, että tässä puututaan vain niihin versioihin auton osista, jotka näkyvät nimenomaan sisäkamerassa (i = internal), mutta näille löytyy vielä erikseen auton ulkopuolelta näkyvät versiot (e = external), joihin et varmastikaan halua koskea. Kaikki nämä auton eri osat löytyvät tiedostosta \Cars\[auton_nimi]\[auton_nimi].ini:stä (ns. IniFile).

Ratti: Etsi rivi [i_steeringwheel] ja muokkaa sen alla olevaa riviä Switch = false → Switch = true 

Pyyhkimet: [i_wiper_r] sekä [i_wiper_l]: Switch = false → true 

Tuulilasi: [i_window_f]: Switch = false → true

Huomaa, ettei tuulilasin poisto suinkaan poista sen säröytymisefektiä, ja tätä tehdäänkin lähinnä tökerönä kompromissina niille autoille, joiden tuulilasi koetaan liian tummaksi.



Orkkisautojen nimien piilottaminen RBRTM:ssä (1 op)


RBRTM tunnistaa orkkisautot jo pelkästään niiden fysiikkakansioista ja osaa siksi pakottaa niiden nimet näkyviin Tournament Pluginissa vaikka CarName-riville olisikin laitettu pelkkää tyhjää. Tämä kuulostaa ensimmäisen maailman ongelmalta ja sitä se onkin, mutta ratkaisukin on helppo: Luo joko ns. dummy file tai tekstitiedosto ja lisää se orkkisauton fysiikkakansioon Physics.rbz:ssa. Tarkka! Tyhjä tiedosto ei riitä vaan sen pitää sisältää edes jotain tekstiä. Tämän jälkeen Pluginissa orkkisautonkin nimi näytetään muodossa Car 0Car 7.