20.7.2012

Autojen asentamisesta

Päivitetty 18.5.2020: Maininnat mika-n:n uunituoreseen NGPCarMenu-pluginiin mahdutettu asiaankuuluviin paikkoihin.


RBRCIT – alkeiskurssi (2 op)
RBRCIT – jatkokurssi (auton lisääminen) (1 op)

Auton asentaminen vanhanaikaisesti (4 op)
Auton nimen muuttaminen Quick Rally -valikossa (2 op)
Model-kansion uudelleennimeäminen (1 op)
Orkkisautojen nimien piilottaminen RBRTM:ssä (1 op)
Ratin/pyyhkimien/tuulilasin piilottaminen sisäkamerassa (1 op)


Tämän artikkelin viimeinen käyttöpäivä oli jo mennyt, kiitos Zissakos:n fantastisen automanagerin RBRCIT:n (RBR Car Installation Tool), joka vei käytettävyyden ihan uusille tasoille ja eittämättä alensi kynnystä RBR:n (ja WorkerBeen NGP-fysiikoiden) haltuunottamiseen ja ennen kaikkea warettamiseen Steam-sukupolven piirissä. Siispä on tullut aika hieman modernisoida tätä tekstiä. Tämä artikkeli on nyt jaettu kahteen erilliseen osioon: RBRCIT:iin ja ns. klassisiin metodeihin, joista RBRCIT-käyttäjän ei oikeastaan tarvitse tietää tai ymmärtää paskaakaan.

Tuplahuomio! Ainut asia, mitä KAIKKIEN asennustavasta riippumatta tulee ymmärtää on se, että MG ZR S1600 -auton – Cars.ini: Car02 / RBRCIT: auto nro 2 eli kolmas ylhäältä – päälle ei kannata asentaa nelivetoautoa. Ja NGP-autojen kohdalla ei edes takavetoa, sillä WorkerBeen mukaan RBR:n MG-slotti sisältää kuitenkin paljon sellaista kovakoodausta, joka ei todennäköisesti palvele moisia tarkoitusperiä lainkaan.

Tästä huomio pois! Kuten moni pitkän linjan RBR-veteraani tietää, ZModelerilla mallinnetut autot ovat aiemmin vaatineet toimiakseen ZFixin asentamista Plugins-kansioon. Nykyään kuitenkin vastaavanlainen korjaus on kuitenkin sisällytetty myös FixUpiin (versiosta 2.8 eteenpäin), tehden ZFixistä tarpeettoman.

Tiedoksi: Koska NGP6 ei enää tue mitään muita kuin virallisia NGP6-julkaisuja, blogin kurssivalikoimasta on poistunut RBRCIT – jatkokurssi (auton lisääminen) (1 op).

Top tip! J. Lönnin korkeatasoinen RBR-säätöopas suomea lukeville löytyy täältä.



RBRCIT – alkeiskurssi (2 op)


Ennen kuin mennään itse asiaan, niin tulee tähdentää sitä, että tämä NGP-automanageri on pääasiassa suunniteltu käytettäväksi RBRTM:n, TrainingDay:n tai ihan vain ns. puhtaan RBR-asennuksen kanssa. Voit toki asentaa tämän ohjelman myös esim. RSRBR-asennukseen käytettäväksi RSCenterin ulkopuolella, mutta kyseisen nettipluginin omista lainalaisuuksista johtuen se ei totisesti ole suositeltavaa.

Huomio! RBRCIT tulee nykyään ladata nimenomaan GVRC:stä (eli ly-racing.de) allaolevan ohjeen mukaisesti, eikä suinkaan Zissakosin githubista, sillä Zissakosin orkkispaketointi vanheni ratkaisevasti taannoisen Dropbox-farssin myötä.

Aloittelijan kannattaa myös katsoa zissakosin oma esittelyvideo lämmittelyksi.

  1. Imuroi RBRCIT ja pura paketti RBR-asennuksen juureen.


  2. Mikäli et ole purkanut omatoimisesti Audio.datia, anna RBRCIT:n tehdä se puolestasi heti ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä, sillä Audio-kansion olemassaolo on välttämätöntä ohjelman toiminnan kannalta ennen yhdenkään auton asentamista. (Tools-valikosta löytyy toki sama toiminto jälkikäteiseen purkamiseen.)


  3. Suorita seuraavat alustavat toimitukset:

    3.1 Download-valikosta Update carList.ini, sillä ohjelman mukana tuleva autolistaus on luonnollisesti vanhentunut.

    3.2 Asenna puuttuvat NGP- ja FixUp-pluginit (Download). FixUp:n säätötiedosto luodaan vasta seuraavan käynnistyksen yhteydessä, joten sen Configure-toiminto ei toimi ennen sitä.

    3.3 Asenna kaikki tähän mennessä julkaistut fysiikat saman valikon Download missing physics -toiminnolla.


  4. Modelit ovat oma lukunsa. Voit imuroida ne suoraan NGP:n viralliselta lataussivulta, mutta koska RBRCIT versioon 1.0.6 lisättiin tuki ulkoisille pakkausohjelmille (tosin ainoastaan 7-Zip on esisäädetty toimivaksi heti), RBRCIT:llä voi asentaa modeleita nykyään paljon nopeammin ja kivuttomammin, toisin kuin sen mukana tulevalla dattoolilla.


  5. Auto tulee asennettavaksi peliin kun sen kummatkin osat – sekä model että physics – löytyvät. Ensin valitaan haluttu slotti Installed cars -paneelissa ja sitten painetaan auton nuolipainiketta (suurenna ohjelmaikkunaa, mikäli nuolipainiketta ei näy). Autojen varsinainen asennus peliin suoritetaan painamalla Apply.


Näin rikollisen helppoa RBRCIT:n käyttö on, oikein suututtaa tällaista vanhusta. Uuden auton ilmestyessä: Update carList.ini:llä pyörät pyörimään. Ennestään asennetun modelin tai fysiikoiden päivittäminen: klikkaa hiiren oikealla autoriville ja valitse Update Model/Update Physics. Jos taasen haluat että esimerkiksi ratti hävitetään pois näkyvistä oletuksena ilman erillistä säätämistä, avaa RBRCIT.ini ja poista #-merkki riviltä AlwaysHideSteeringWheel = true. Huom! Ehkä hieman epäintuitiivisesti, nykyisin NGP-pluginin päivittäminen uuteen versioon edellyttää aina carList:n päivittämistä ensin! 

Top tip: RBRCIT itsessään ei tietenkään vaikuta millään lailla autojen nimiin/kuviin/spekseihin orkkispelimuodoissa eikä RBR_RX-pluginissakaan, joten sinun tulisi muistaa mitä autoja olet korvannut milläkin jne. Helpottaaksesi navigointia voit kuitenkin asentaa lisäksi joko mika-n:n kokonaisvaltaisen NGPCarMenu-plugarin, tai vaihtoehtoisesti vcorp'n pienimuotoisemman pluginin.

Huomio muista! Mikäli RBRCIT sairastuu kaatumatautiin, kannattanee tutustua klinikasta löytyviin RBRCIT:lle omistettuihin opinkappaleisiin. Mitään sellaista ongelmaa ei olekaan, mikä ei ratkeaisi viimeistään oikeaoppisella uudelleenasennuksella.



________________________________________________________



Auton asentaminen vanhanaikaisesti (4 op)


Huomio! Esimerkissä asentamamme auto on sieltä obskuurimmasta päästä: Volkswagen Polo WRC 2017. Ja koska kyseessä on vanhempi NGP5-auto, tarvitset myös NGP5-pluginin.

  1. Model-kansio POLO_R_WRC_2017 viedään Cars-hakemistoon.


  2. Varmista, että samassa kansiossa sijaitseva Cars.ini ei ole ns. read-only (hiiren oikea nappi → Ominaisuudet, eng. Properties). Read-only -attribuutti on saatanasta, koska se estää vaivalla kyhätyn ohjeen kohdan nro 4.


  3. Avaa kyseinen Cars.ini esimerkiksi Notepadilla. Tässä ja nyt korvaamme Poloisella toisen orkkis-Subaruista (Car07), mutta voit vapaasti korvata jonkin toisen auton (älä kuitenkaan Car02:sta korvaa!). Yleensä autopaketeista löytyvät Cars.iniin kopioitavat rivit valmiina liitettäväksi – kuten tässäkin tapauksessa readme.txt:stä – mutta toisinaan voi joutua näkemään enemmän vaivaa.

    [Car07]
    [Car07]
    FileName = "Cars\impreza00\impreza00.sgc" FileName = "Cars\POLO_R_WRC_2017\polo_wrc_2017.sgc"
    IniFile = "Cars\impreza00\impreza00.ini" IniFile = "Cars\POLO_R_WRC_2017\polo_wrc_2017.ini"
    ShaderFile = "Cars\impreza00\impreza00_shaders.ini" ShaderFile = "Cars\POLO_R_WRC_2017\polo_wrc_2017_shaders.ini"
    ShaderSettings = "Cars\impreza00\impreza00_shader_settings" ShaderSettings = "Cars\POLO_R_WRC_2017\polo_wrc_2017_shader_settings"
    TexturePath = "Cars\impreza00\Textures\" TexturePath = "Cars\POLO_R_WRC_2017\Textures\"


    CarName = "VW Polo WRC 2017"

    Tarkkakatseisimmat huomaavat varmasti, että lisäsin tahallani ylimääräisen CarName-rivin, jonka tehtävänä on näyttää oikea auton nimi RBRTM:ssä sekä TrainingDay:ssa. Tämä ei siis suinkaan muuta autojen nimiä Quick Rally -valikossa, siitä on turha unelmoida.


  4. Tallenna Cars.ini.

Rautalankalaismainen kiteytys: Cars-hakemistossa voi olla vaikka miljoona autokansiota, mutta cars.inin kautta pelille kerrotaan, mitkä kahdeksan autoa on kulloinkin käytössä. Mutta se itse autosta, nyt siirrytään fysiikoiden asentamiseen. Muista! Fysiikoita varten sinun tulee nyt käyttää lataamasi NGP5-paketin mukana tulevaa physics.rbz:aa. (Pieni mutta ratkaiseva ero kaikenlaisten physics.rbz-versioiden välillä on physics.lsp-tiedostossa.)

  1. Volkkaripaketissa fysiikkatiedostot sijaitsevat kansiossa VW Polo R WRC 2017 (erillisen purkamisen jälkeen). Kyseinen kansio tulee nimetä uudelleen – ilman lainausmerkkejä – seuraavan listan mukaisesti:

    • "c_xsara" jos korvataan Citroën Xsara (Car00)
    • "h_accent" jos korvataan Hyundai Accent (Car01)
    • "mg_zr" jos korvataan MG ZR Super 1600 (Car02)
    • "m_lancer" jos korvataan Mitsubishi Lancer Evo VII (Car03)
    • "p_206" jos korvataan Peugeot 206 (Car04)
    • "s_i2003" jos korvataan Subaru Impreza 2003 (Car05)
    • "t_coroll" jos korvataan Toyota Corolla (Car06)
    • "s_i2000" jos korvataan Subaru Impreza 2000 (Car07)

    Ja koska edellisessä työvaiheessa päätin asentaa modelin slottiin Car07, tällöin kansion uudeksi nimeksi tulee tietenkin s_i2000.

  2. Avaa physics.rbz (esim. 7-Zip:llä/WinRAR:lla). Physics-kansiossa näet michelin-, pirelli- ja school-kansioiden lisäksi ylläolevan listan mukaiset 8 autokansiota. Poista paketista sen alkuperäinen s_i2000-kansio ja raahaa ohjelman ulkopuolelta VW-fysiikoilla varustettu kansio tilalle. Sulje pakkausohjelma.

  3. (Vaihtoehtoisesti physics.rbz:n voi purkaa kokonaisuudessaan pelikansioon, jolloin fysiikoita voi asennella kenties helpommin Physics-kansioon, mutta huomio: RBRTM ei tue lainkaan kyseistä metodia, se lukee vain rbz-paketista.)

Valmista tuli. Ei muuta kuin kovaa ajoa!



Auton nimen muuttaminen Quick Rally -valikossa (2 op)


Tiedoksesi: Nykyään tätä varten on saatavilla myös erityisiä plugineja kuten tämä tai tuo, jotka vaihtavat autojen nimet sangen siististi CarName-rivin mukaiseksi ja paljon muutakin. Mutta tämä kurssi opettaa sitä vanhan ajan hex-editointia.

Koska tämä toimitus suoritetaan asiaankuuluvalla hexeditorilla editoimalla pelin käynnistystiedostoa, RichardBurnsRally_SSE.exen varmuuskopiointi on välttämätöntä. (Kuten on myös read-only -attribuutin poistaminen kyseisestä tiedostosta.)

On varmastikin aivan se ja sama, mitä editoria käytät, kun todennäköisesti kaikki ovat suht identtisiä kautta linjan. Tässä ohjeessa hyödynnän kuitenkin HxD-ohjelmaa, jonka valitsin pelkästään tätä tarkoitusta varten lähinnä pinnallisin perustein: 1) Se on saatavilla portablena (eli ohjelmaa ei tarvitse asentamalla asentaa koneelle). 2) Se on käännetty myös suomeksi. 3) Google-haun perusteella joku on joskus antanut ohjelmalle paljon tähtiä.

Asiaan.

  1. Käynnistä HxD ja avaa sillä RichardBurnsRally_SSE.exe.

  2. Hae Etsi-toiminnolla (Ctrl+F) tekstiä subaru.

    Haku vie kohtaan joka viittaa pelin valikoissa auton teknisten tietojen yllä olevaan nimeen (täydempi versio). Tulee huomata, että autot eivät suinkaan ole exessä valikosta tutussa järjestyksessä, vaan Cars.iniin nähden käänteisessä järjestyksessä eli Car07, Car06, Car05...

    Ja kun scrollaat näytöllä hieman alaspäin, näet stringin "Subaru '00". Se luonnollisesti viittaa myös Quick Rally -valikkoon.


  3. Kun editoit stringejä, ymmärrä tämä: Joudut noudattamaan alkuperäisen pelin merkkimääriä eli saat tietenkin alittaa ne, mutta et voi ylittää niitä etkä toisaalta saa käyttää backspacea. Käytä välilyöntejä täyttääksesi annettu tila kokonaan.


  4. Kun olet valmis, tallenna.

Esimerkki (klikkaamalla kuvat suurenee):

Ennen

Jälkeen

Lopuksi vielä mainittakoon, että autojen teknisiä tietoja pelin valikossa on onneksi yksinkertaisempaa editoida. Tiedot löytyvät carinfo.inistä (Misc.rbz). Lue Vauhtimurojen hyödyllinen vinkki rbz:n purkamisesta täältä.



Model-kansion uudelleennimeäminen (1 op)


Hyvät ohjeet tunnistaa siitä, että ensin läpikäydään pitkästi syitä, miksi ohje on kirjoitettu; jonka jälkeen kuitataan yhdellä virkkeellä se, mitä itseasiassa tulee tehdä. Mutta oletetaanpa tilanne, että asentelet vaikka RBRTM:ään omaksi huviksi orkkisfysiikallisia autoja ja törmäät siihen, että jokin model on jo asennettuna jotain NGP-autoa varten, mutta kyseinen model kuitenkin poikkeaa versioltaan. Tällainen parivaljakko voisi olla esim. Porsche 996 GT3 (RBRTM) ja Porsche 911 GT3 Rallye (996) 2004 (NGP). Tai olet puuron tavoin aivan pöyristynyt siitä, miten RBRTM:n Toyota Corolla WRC '98 haluaa oletuksena korvata RBR:n orkkis-Corollan...

No, oli syy sitten mikä tahansa, voit siis aina muuttaa model-kansion nimeä, mutta pelkästään uudelleennimeäminen ei riitä, sillä tekstuurit tulee linkittää uudelleen tähän uusittuun kansionimeen. Muuten auto näyttäytyy pelissä tyylikkään kokomustana.

Joten: Mene uudelleennimettyyn model-kansioon ja avaa [auton_nimi]_shaders.ini notepadilla → Etsi kohta [TSDefault] ja muokkaa kaikkien tekstuuritiedostojen hakemistopolut oikeiksi.



Orkkisautojen nimien piilottaminen RBRTM:ssä (1 op)


RBRTM tunnistaa orkkisautot jo pelkästään niiden fysiikkakansioista ja osaa siksi pakottaa niiden nimet näkyviin Tournament Pluginissa vaikka CarName-riville olisikin laitettu pelkkää tyhjää. Tämä kuulostaa ensimmäisen maailman ongelmalta ja sitä se onkin, mutta ratkaisukin on helppo: Luo joko ns. dummy file tai tekstitiedosto (täytyy sisältää jotain tekstiä, tyhjä tiedosto ei riitä) ja lisää se orkkisauton fysiikkakansioon Physics.rbz:ssa. Tällöin fysiikkakansion CRC-tarkistussumma eroaa alkuperäisestä ja plugin ei enää tunnista autoa, jolloin nimikin näytetään muodossa Car 0Car 7.



Ratin/pyyhkimien/tuulilasin piilottaminen sisäkamerassa (ilman RBRCIT:a) (1 op)


Nämä toimenpiteet pystyy siis toteuttamaan RBRCIT:n kautta helpoiten, mutta tässäpä tämä vanha metodi kertauksena nostalgian nimissä. Korostettakoon vielä sitä, että tässä puututaan vain niihin versioihin auton osista, jotka näkyvät nimenomaan sisäkamerassa (i = internal), mutta näille löytyy vielä erikseen auton ulkopuolelta näkyvät versiot (e = external), joihin et varmastikaan halua koskea. Kaikki nämä auton eri osat löytyvät tiedostosta \Cars\[auton_nimi]\[auton_nimi].ini:stä (ns. IniFile).

Ratti: Etsi rivi [i_steeringwheel] ja muokkaa sen alla olevaa riviä Switch = false → Switch = true

Pyyhkimet: [i_wiper_r] sekä [i_wiper_l]: Switch = false → true

Tuulilasi: [i_window_f]: Switch = false → true

Huomaa, ettei tuulilasin poisto suinkaan poista sen säröytymisefektiä, ja tätä tehdäänkin lähinnä tökerönä kompromissina niille autoille, joiden tuulilasi koetaan liian tummaksi.


Tähänastinen tietous riittää tietenkin yksittäisten autojen editointiin, mutta entäpä jos haluaakin tehdä KAIKILLE autoille jonkin edellämainituista toimenpiteistä (siis ilman RBRCIT:ä)? Se onnistuu parhaiten Notepad++:lla.

Käynnistettyäsi Notepad++:n mene suoraan Search > Find in Files (Ctrl+Shift+F) avaamatta mitään dokumentteja ja säädä yleiset asetukset kuten alla:

About to hide steering wheel from all cars...
Filters: *.ini
Directory: Hae Cars-kansio (esim. C:\Games\RBR\Cars).
Rasti kohtaan In all sub-folders ja muut pois päältä kuten kuvassa.
Search mode: Regular expression, . matches newline valittuna


Seuraavaksi, riippuen minkä osan haluat näkyviin/piiloon, sinun tulee täyttää Find what ja Replace with -kentät allaolevan taulukon regexeillä (käytä copy-pastea, ole tarkkana ettei kenttiin tule ylimääräisiä välilyöntejä!) ja suorita toimenpide komennolla Replace in Files.

Auton osa Find what: Replace with: (piiloon) Replace with: (näkyviin)
Virtuaaliratti (\[i_steeringwheel\].*?)switch.*?$ \1Switch=true \1Switch=false
Tuulilasinpyyhin (vasen) (\[i_wiper_l\].*?)switch.*?$ \1Switch=true \1Switch=false
Tuulilasinpyyhin (oikea) (\[i_wiper_r\].*?)switch.*?$ \1Switch=true \1Switch=false
Tuulilasi (\[i_window_f\].*?)switch.*?$ \1Switch=true \1Switch=false