20.7.2012

Autojen asentamisesta

RBRCIT:n asennus ja käyttö + vanhentuneet metodit.

RBRCIT

RBRCIT – alkeiskurssi (2 op)

Klassiset metodit (ainoastaan nostalgikoille)

Auton asentaminen vanhanaikaisesti (4 op)
Model-kansion uudelleennimeäminen (1 op)
Orkkisautojen nimien piilottaminen RBRTM:ssä (1 op)


Tämän artikkelin viimeinen käyttöpäivä oli jo mennyt, kiitos Zissakos:n fantastisen automanagerin RBRCIT:n (RBR Car Installation Tool), joka vei käytettävyyden ihan uusille tasoille ja eittämättä alensi kynnystä RBR:n (ja WorkerBeen NGP-fysiikoiden) haltuunottamiseen ja ennen kaikkea warettamiseen Steam-sukupolven piirissä. Siispä on tullut aika hieman modernisoida tätä tekstiä. Tämä artikkeli on nyt jaettu kahteen erilliseen osioon: RBRCIT:iin ja ns. klassisiin metodeihin, joista RBRCIT-käyttäjän ei oikeastaan tarvitse tietää tai ymmärtää paskaakaan.

Huomio! Ainut asia, mitä KAIKKIEN asennustavasta riippumatta tulee ymmärtää on se, että MG ZR S1600 -auton – Cars.ini: Car02 / RBRCIT: auto nro 2 – päälle ei kannata asentaa nelivetoautoa. Ja NGP-autojen kohdalla ei edes takavetoa, sillä WorkerBeen mukaan RBR:n MG-slotti sisältää kuitenkin paljon sellaista kovakoodausta, joka ei todennäköisesti palvele moisia tarkoitusperiä lainkaan.

Tuplahuomio! Ainoastaan viralliset NGP6-autot toimivat NGP6-pluginin kanssa, muiden autojen kanssa et pääse ykkösvaihdetta pidemmälle. Tulee huomata, että tämä koskee myös RBRCIT:ssä näkyviä RBR:n orkkisautoja (Original-autoluokka) sillä ne eivät sisällä NGP-fysiikoita!

Tästä huomio pois! Pelin äärelle palaaville veteraanikuskeille todettakoon, että siinä missä ennen muinoin ZModelerilla mallinnetut autot vaativat toimiakseen ZFixin asentamista Plugins-kansioon, nykyään vastaavanlainen korjaus on kuitenkin sisällytetty myös FixUpiin (versiosta 2.8 eteenpäin), tehden ZFixistä tarpeettoman.

Top tip! J. Lönnin korkeatasoinen RBR-säätöopas suomea lukeville löytyy täältä.

Ja säädöistä puheen ollen: Netistä löytämäsi säädöt asennetaan SavedGames-kansioon, ja jotta säädöt näkyisi pelissä halutun auton yhteydessä, lsp-tiedoston (esim. 4slot2_audi sora.lsp) pakollista etuliitettä tulee tarvittaessa muokata. Etuliitteen ensimmäinen numero viittaa autoslottiin [0–7] ja jälkimmäinen tallennusslottiin (alkaen nollasta). Huom! Rallysimfans.hu-plugin (RSF) sen sijaan eroaa perinteisestä RBR-metodista siinä, että säätötiedostot asennetaan ilman etuliitettä auton omaan alikansioon \SavedGames:ssa.



RBRCIT – alkeiskurssi (2 op)


Ennen kuin mennään itse asiaan, niin tulee tähdentää sitä, että tämä NGP-automanageri on pääasiassa suunniteltu käytettäväksi RBRTM:n, TrainingDay:n tai ihan vain ns. puhtaan RBR-asennuksen kanssa. Rallysimfans.hu-asennuksen (RSF) yhteydessä ulkoista automanageria kuten RBRCIT tarvitsee ainoastaan, mikäli haluaa käyttää siinä myös orkkispelimuotoja tai RBR_RX-pluginia.

Huomio + Top tip: RBRCIT itsessään ei tietenkään vaikuta millään lailla autojen nimiin/kuviin/spekseihin orkkispelimuodoissa eikä RBR_RX-pluginissakaan, joten sinun tulisi muistaa mitä autoja olet korvannut milläkin jne. Navigoinnin helpottamiseksi suosittelemmekin lämpimästi asentamaan mika-n:n fantastisen NGPCarMenu-pluginin.

RBRCIT 1.2.0
Aloittelijan voi olla ihan hyvä katsoa zissakosin oma esittelyvideo lämmittelyksi (olkoonkin että video on jokseenkin vanhentunut, sillä softa on kuitenkin monipuolistunut sittemmin).

  1. Imuroi RBRCIT ja pura paketti RBR-asennuksen juureen.


  2. Mikäli et ole purkanut omatoimisesti Audio.datia, anna RBRCIT:n tehdä se puolestasi heti ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä, sillä Audio-kansion olemassaolo on välttämätöntä ohjelman toiminnan kannalta ennen yhdenkään auton asentamista. (Tools-valikosta löytyy toki sama toiminto jälkikäteiseen purkamiseen.)


  3. Suorita seuraavat alustavat toimitukset:

    3.1 Download-valikosta Update carList.ini, sillä ohjelman mukana tuleva autolistaus on luonnollisesti vanhentunut.

    3.2 Asenna puuttuvat NGP- ja FixUp-pluginit (Download) ja tämän jälkeen ota käyttöön FMOD Sound System (Enable). (Huomaa, että FixUp:n säätötiedosto luodaan vasta seuraavan käynnistyksen yhteydessä, joten sen Configure-toiminto ei toimi ennen sitä.)

    3.3 Asenna kaikki tähän mennessä julkaistut fysiikat sekä FMOD-äänipankit (Download-valikko: Download Missing Physics & Download Missing Soundbanks).


  4. Modelit ovat oma lukunsa. Voit imuroida ne suoraan NGP:n viralliselta lataussivulta, mutta koska RBRCIT:n kanssa on mahdollista käyttää ulkoista pakkausohjelmaa (tosin ainoastaan 7-Zip on esisäädetty toimivaksi heti), RBRCIT:llä voi asentaa modeleita nykyään paljon nopeammin ja kivuttomammin, toisin kuin sen mukana tulevalla dattoolilla.


  5. Auto tulee asennettavaksi peliin kun sen kummatkin osat – sekä model että physics – löytyvät. Ensin valitaan haluttu slotti Installed cars -paneelissa ja sitten painetaan auton nuolipainiketta (suurenna ohjelmaikkunaa, mikäli nuolipainiketta ei näy). Autojen varsinainen asennus peliin suoritetaan painamalla Apply.


Näin rikollisen helppoa RBRCIT:n käyttö on, oikein suututtaa tällaista vanhusta. Yksi asia on kuitenkin hyvä muistaa: Ennen pluginien tai peräti koko ohjelman päivittämistä sinun tulee aina ensin päivittää carList.ini ajantasaiseksi (Download > Update carList.ini). Ennestään asennetun modelin tai fysiikoiden päivittäminen: klikkaa hiiren oikealla autoriville ja valitse Update Model/Update Physics. Jos taasen haluat että esimerkiksi ratti hävitetään pois näkyvistä oletuksena ilman erillistä säätämistä, avaa RBRCIT.ini ja poista #-merkki riviltä AlwaysHideSteeringWheel = true.

Huomio! Mikäli RBRCIT sattuu sairastumaan kaatumatautiin, muista ettei sellaista ongelmaa olekaan, mikä ei ratkeaisi viimeistään oikeaoppisella uudelleenasennuksella.



________________________________________________________



Auton asentaminen vanhanaikaisesti (4 op)


Huomio! Esimerkissä asentamamme auto on sieltä obskuurimmasta päästä: Volkswagen Polo WRC 2017. Ja koska kyseessä on vanhempi NGP5-auto, tarvitset myös NGP5-pluginin.

  1. Model-kansio POLO_R_WRC_2017 viedään Cars-hakemistoon.


  2. Varmista, että samassa kansiossa sijaitseva Cars.ini ei ole ns. read-only (hiiren oikea nappi → Ominaisuudet, eng. Properties). Read-only -attribuutti on saatanasta, koska se estää vaivalla kyhätyn ohjeen kohdan nro 4.


  3. Avaa kyseinen Cars.ini esimerkiksi Notepadilla. Tässä ja nyt korvaamme Poloisella toisen orkkis-Subaruista (Car07), mutta voit vapaasti korvata jonkin toisen auton (älä kuitenkaan Car02:sta korvaa!). Yleensä autopaketeista löytyvät Cars.iniin kopioitavat rivit valmiina liitettäväksi – kuten tässäkin tapauksessa readme.txt:stä – mutta toisinaan voi joutua näkemään enemmän vaivaa.

    [Car07]
    [Car07]
    FileName = "Cars\impreza00\impreza00.sgc" FileName = "Cars\POLO_R_WRC_2017\polo_wrc_2017.sgc"
    IniFile = "Cars\impreza00\impreza00.ini" IniFile = "Cars\POLO_R_WRC_2017\polo_wrc_2017.ini"
    ShaderFile = "Cars\impreza00\impreza00_shaders.ini" ShaderFile = "Cars\POLO_R_WRC_2017\polo_wrc_2017_shaders.ini"
    ShaderSettings = "Cars\impreza00\impreza00_shader_settings" ShaderSettings = "Cars\POLO_R_WRC_2017\polo_wrc_2017_shader_settings"
    TexturePath = "Cars\impreza00\Textures\" TexturePath = "Cars\POLO_R_WRC_2017\Textures\"


    CarName = "VW Polo WRC 2017"

    Tarkkakatseisimmat huomaavat varmasti, että lisäsin tahallani ylimääräisen CarName-rivin, jonka tehtävänä on näyttää oikea auton nimi RBRTM:ssä sekä TrainingDay:ssa. Tämä ei siis suinkaan muuta autojen nimiä Quick Rally -valikossa, siitä on turha unelmoida.


  4. Tallenna Cars.ini.

Rautalankalaismainen kiteytys: Cars-hakemistossa voi olla vaikka miljoona autokansiota, mutta cars.inin kautta pelille kerrotaan, mitkä kahdeksan autoa on kulloinkin käytössä. Mutta se itse autosta, nyt siirrytään fysiikoiden asentamiseen. Muista! Fysiikoita varten sinun tulee nyt käyttää lataamasi NGP5-paketin mukana tulevaa physics.rbz:aa. (Pieni mutta ratkaiseva ero kaikenlaisten physics.rbz-versioiden välillä on physics.lsp-tiedostossa.)

  1. Volkkaripaketissa fysiikkatiedostot sijaitsevat kansiossa VW Polo R WRC 2017 (erillisen purkamisen jälkeen). Kyseinen kansio tulee nimetä uudelleen – ilman lainausmerkkejä – seuraavan listan mukaisesti:

    • "c_xsara" jos korvataan Citroën Xsara (Car00)
    • "h_accent" jos korvataan Hyundai Accent (Car01)
    • "mg_zr" jos korvataan MG ZR Super 1600 (Car02)
    • "m_lancer" jos korvataan Mitsubishi Lancer Evo VII (Car03)
    • "p_206" jos korvataan Peugeot 206 (Car04)
    • "s_i2003" jos korvataan Subaru Impreza 2003 (Car05)
    • "t_coroll" jos korvataan Toyota Corolla (Car06)
    • "s_i2000" jos korvataan Subaru Impreza 2000 (Car07)

    Ja koska edellisessä työvaiheessa päätin asentaa modelin slottiin Car07, tällöin kansion uudeksi nimeksi tulee tietenkin s_i2000.

  2. Avaa physics.rbz (esim. 7-Zip:llä/WinRAR:lla). Physics-kansiossa näet michelin-, pirelli- ja school-kansioiden lisäksi ylläolevan listan mukaiset 8 autokansiota. Poista paketista sen alkuperäinen s_i2000-kansio ja raahaa ohjelman ulkopuolelta VW-fysiikoilla varustettu kansio tilalle. Sulje pakkausohjelma.

  3. (Vaihtoehtoisesti physics.rbz:n voi purkaa kokonaisuudessaan pelikansioon, jolloin fysiikoita voi asennella kenties helpommin Physics-kansioon, mutta huomio: RBRTM ei tue lainkaan kyseistä metodia, se lukee vain rbz-paketista.)

Valmista tuli. Ei muuta kuin kovaa ajoa!



Model-kansion uudelleennimeäminen (1 op)


Hyvät ohjeet tunnistaa siitä, että ensin läpikäydään pitkästi syitä, miksi ohje on kirjoitettu; jonka jälkeen kuitataan yhdellä virkkeellä se, mitä itseasiassa tulee tehdä. Mutta oletetaanpa tilanne, että asentelet vaikka RBRTM:ään omaksi huviksi orkkisfysiikallisia autoja ja törmäät siihen, että jokin model on jo asennettuna jotain NGP-autoa varten, mutta kyseinen model kuitenkin poikkeaa versioltaan. Tällainen parivaljakko voisi olla esim. Porsche 996 GT3 (RBRTM) ja Porsche 911 GT3 Rallye (996) 2004 (NGP). Tai olet puuron tavoin aivan pöyristynyt siitä, miten RBRTM:n Toyota Corolla WRC '98 haluaa oletuksena korvata RBR:n orkkis-Corollan...

No, oli syy sitten mikä tahansa, voit siis aina muuttaa model-kansion nimeä, mutta pelkästään uudelleennimeäminen ei riitä, sillä tekstuurit tulee linkittää uudelleen tähän uusittuun kansionimeen. Muuten auto näyttäytyy pelissä tyylikkään kokomustana.

Joten: Mene uudelleennimettyyn model-kansioon ja avaa [auton_nimi]_shaders.ini notepadilla → Etsi kohta [TSDefault] ja muokkaa kaikkien tekstuuritiedostojen hakemistopolut oikeiksi.



Orkkisautojen nimien piilottaminen RBRTM:ssä (1 op)


RBRTM tunnistaa orkkisautot jo pelkästään niiden fysiikkakansioista ja osaa siksi pakottaa niiden nimet näkyviin Tournament Pluginissa vaikka CarName-riville olisikin laitettu pelkkää tyhjää. Tämä kuulostaa ensimmäisen maailman ongelmalta ja sitä se onkin, mutta ratkaisukin on helppo: Luo joko ns. dummy file tai tekstitiedosto (täytyy sisältää jotain tekstiä, tyhjä tiedosto ei riitä) ja lisää se orkkisauton fysiikkakansioon Physics.rbz:ssa. Tällöin fysiikkakansion CRC-tarkistussumma eroaa alkuperäisestä ja plugin ei enää tunnista autoa, jolloin nimikin näytetään muodossa Car 0Car 7.