Rallinuotit



HUOM! Yllä oleva kuva ei ole maailman totuus rallinuottitermeistä, vaan eräänlainen pohja josta voi omaa "nuottikieltään" lähteä muokkaamaan. 


Rallinuotit koostuvat kolmesta pääryhmästä:
- Kaarrejyrkkyydestä ja -suunnasta
- Lisämääreistä ja huomioista (nypyt, varot, huomiot, ajolinja...)
- Suoran pituudesta/kohteiden etäisyydestä






VT-  100  n  OE>  pVE  =  Vasen täys miinus   100   nyppy   oikee eri kirraa   pitkä vasen eri

Suomeksi = vasen täydellä vauhdilla ajettava kurvi, 100 metrin suora, jonka päässä on nyppy, jonka jälkeen lähes heti alkaa oikea keskijyrkkä mutka, joka kiristyy. Välittömästi oikean kurvin jälkeen tie kaartaa yhtä jyrkästi vasemmalle pitkänä kurvina.
Alleviivaus kertoo kartanlukijalle, että kyseiset nuotit tulee lukea konekiväärityylillä yhteen putkeen, jotta ne ehtivät ajoissa kuljettajalle ennen seuraavaa mutkaa.



Pääosin nuotit jaetaan kuvaileviin ja numeraalisiin nuotteihin. Molemmat esimerkit löytyvät porridgen TFCDP-nuottimodista.

Suomalaisista huippukuskeista esimerkiksi Mikko Hirvonen käyttää kuvailevia nuotteja, kuten  ensimmäisessä kuvassa ne ovat esitetty. Tämä tarkoittaa sitä, että mutkat havainnollistetaan eri termein, kuten; Täys, Helppo, Eri, Koo, Nopee, Hidas, Serpo... Näistä löytyy eri kuskeilla hieman erilaisia versioita.

Mikko Hirvosen incar:






Numeraalisia nuotteja käyttää puolestaan J-M Latvala, eli mutkat jaotellaan numeroin nopeuden mukaan nopeimmasta hitaimpaan; 1,2,3,4,5,6,7... Toiset saattavat käyttää numeroita päinvastoin, eri määriä, tai mutkassa käytettävää vaihdetta nuoteissaan.

J-M Latvalan incar:





Neil Cole esittelee Ken Blockin, Sebastien Loebin ja Mikko Hirvosen nuottikielen.



Jarmo Lehtinen kertoo etuautojen käytöstä nuotituksessa.



Riippumatta siitä, käytetäänkö numero- tai kuvailunuotteja, mutkien lisämääreet ja etäisyydet ovat aina kuitenkin samat.

Tässä muutamia käytetyimpiä:

Mutkan pituus: Lyhyt, (ei mitään), Pitkä, Pitkän Pitkä, Pirun Pitkä
Kirraa = Mutka kiristyy loppua kohden
Kirraa pirusti = Mutka kiristyy paljon loppua kohden. Toisinaan voidaan myös siirtyä kokonaan toiselle nuotille, esim. "Vasen Helppo Kirraa Eriksi"
Pyöree / jouhee = Mutka on pyöreä, tasaisen muotoinen
Aukee = Mutka loivenee loppua kohden


Etäisyydet kohteisiin ilmoitetaan metreinä. 

Kolme / Kolkyt = Kolmekymmentä metriä
Seitsemän / Seitkyt = Seitsemänkymmentä metriä
Sataviiskyt = Sataviisikymmentä metriä
Kakssataa = Kaksi sataa metriä
etc...

Tässä tulee numeronuottia käytettäessä huomioida, että etäisyydet lausutaan aina täydellisenä ettei etäisyydet ja kaarteet mene sekaisin. Kuvailevia nuotteja käytettäessä voidaan ottaa "kymmenet" pois lukunopeutta vauhdittaakseen.

Sataviiskytyks (151) = Yksi metri etäisyydessä kertoo, että tiessä on hyvin pieniä mutkia, jotka voi ajaa suoralla linjalla läpi seuraavaan kohteeseen.


Muita merkintöjä:

Silta = Silta tulossa, varaudu ohjaamaan sen keskelle
Töyssy / Pomppu / Rytky = Töyssyssä auto nousee ilmaan ja ohjattavuus häviää, rajut töyssyt voivat myös vahingoittaa kalustoa tai kuskeja ja niihin pitää hidastaa
Varo / Varovasti = Jotain erityistä varovaisuutta vaativaa edessä
Vesi = Edessä on vettä, johon pääsääntöisesti pitää hidastaa
Leikkaa / Oikase / Sisältä = Sisäkurvin penkassa ei ole esteitä, mutkaa voi oikaista ajamalla sisäkurvin renkaat tien reunan ulkopuolella
Älä leikkaa / Älä / Ei Sisältä = Sisäkurvin penkassa on este, mutkaa ei voi oikaista
Maali = Maalilinja edessä / ylitetty
Nyppy / Yli nypyn = Nypyt ovat näköesteitä seuraavaan kohteeseen ja keventävät autoa, jolloin ohjattavuus pienenee
Hyppy = Hypyssä auton renkaat irtoavat taatusti tiestä. Voidaan maustaa nuotilla "Sido" tarvittaessa
Sido = Kevyt jarru hyppyä ennen jolloin keula painuu maahan ja vältytään ylipitkältä hypyltä
Pidä vasen / oikee / keskellä = Auto tulee ohjata tiettyä linjaa pitkin, jotta väistetään este tai ollaan asemoiduttu oikein seuraavaa mutkaa varten
Sumppu / Kapenee = Tie kapenee, vaatii auton pitämistä suorana


Olkoonkin niin, että nuotit ovat jokaisen henkilökohtaisessa harkinnassa, miten ne haluaa ilmaista. Nuottien tekemisessä tulisi kumminkin pyrkiä mahdollisimman niukkaan merkkimäärään, jottei kuski huku informaatioon tai kartturilla mene kieli solmuun. Pääasia että kaikki oleellinen on reitin varrelta kirjattu ylös.

Lisätietoutta rallinuoteista löydät kertakaikkisen fantastisilta Kosunen Racing-kotisivulta, sekä pelkästään kartanlukijoihin ja nuotteihin omistautuneelta -nyttemmin tosin jo hylätyltä ja naamakirjaan siirtyneeltä, kuten trendi on-, FCDA - Finnish Co-Drivers Association-kotisivulta.


Tehdään tiettäväksi, että me Vauhtimurot ja Savo Stage Team ymmärrämme toisiamme. Voit seurata Savo Stage Teamia nassukirjassa seuraavista linkeistä (vaatii FB-tilin):




Suomenkieliset nuottimodit:

- Janne Laahanen: Lataus (v2.0, helmikuu 2020!) (vaatii Pacenote Pluginin)

- porridge: Lataussivu. (Pacenote Plugin -yhteensopiva)

- Monasd: Linkki (Ei Pacenote Plugin -yhteensopiva)
  - Bonus; vaihtoehtoiset serpot: Linkki

- Watanen: Linkki (Ei Pacenote Plugin -yhteensopiva)