19.7.2012

BTB-pätkien asentaminen vanilla-RBR:ään

Päivitetty 3.12.2020: Blogin loppuun lisätty uusi "huomio".


Top tip: RX-pluginin rinnalle suosittelemme asentamaan mika-n:n loisteliaan ja jatkuvasti kehittyvän NGPCarMenu-pluginin, joka auto- ja ek-esikatselukuvien ynnä muiden lukemattomien hienouksien lisäksi korjaa monia RX-pluginin tunnettuja puutteita; muun muassa se lisää skrollaus-toiminnon ek-valikkoon sekä hienomman latausruudun erikoiskokeille, ja mahdollistaapa se jopa uusintojen tallennuksen ja katsomisen myöhemmin(!).

  1. Paitsi RBR:n viralliset patchit 1.01 ja 1.02 (tietenkin!) niin myös DirectX End-User Runtimes (June 2010) täytyy olla asennettuna.

    (Huomaa, ettei lataamasi directx_Jun2010_redist.exe itsessään vielä asenna mitään, se ainoastaan purkaa asennusohjelmatiedostot haluamaasi väliaikaiseen paikkaan. Varsinainen asennus aloitetaan käynnistämällä DXSETUP.exe.)


  2. Imuroi RBR_RX (by black f. aka jharro). Pura paketin sisältö RBR-asennukseen.


  3. Eli EK-kansiot sijaitsevat täten \RBR-asennuskansio\RX_CONTENT\Tracks\[EK-kansio]

    EK-kansioita voi nimetä uudelleen tarvittaessa. Heti EK-kansion juuressa tulee olla paitsi asianliittyvät alikansiot CACHE, FX, Objects ja Textures, niin myös lukuisat .ini-tiedostot. Tämä tulee hahmottaa etu- ja takaperin housut jalassa ja silmät kiinni; EK-paketteja kun on pakattu monella eri tavalla.


  4. Pätkälle pääsee pelissä Options → Plugins → RBR_RX → jne... (RBR_RX-plugin ei tue NoSSE-tilaa, mutta kuka nyt NoSSE-tilassa peliä edes käynnistäisi...)

Ouninpohja asennettuna. Klikkaa suuremmaksi.


Pari huomiota:


- Pari ymmärtämisen arvoista asiaa ovat että pelin ek-valikossa pätkät on järjestetty ek-kansioiden mukaiseen aakkosjärjestykseen (suurin piirtein), mutta varsinaiset ek-nimet johdetaan kuitenkin kunkin omasta track.ini-tiedostosta. Track.inistä tulee huomioida se, että plugin kyllä hyväksyy ek-nimissä ääkkösetkin, mutta ne näkyvät oikein (eikä ##-merkkeinä) ainoastaan mikäli erikoiskokeen track.inin tallentaa ANSI-enkoodauksella UTF-8:n sijaan. Tuplahuomio! Vaikka ääkkösiä voikin noin RBR_RX:n kannalta käyttää vapaasti kansionimissä, Pacenote Plugin ei kuitenkaan anna tallentaa nuotteja suoraan ääkkösiä sisältävään kansioon, mikä on hyvä muistaa.

- Jos black f.:n alkuperäisissä RX-plugarin jakelupaketeissa olisikin ollut jotain ohjetiedostoja, niin sellaista ei ole nähty sen koommin, joten tehdään nyt tiettäväksi, että RX-plugin lisää peliin myös oman "camhackinsa", joka toimii kaikilla erikoiskokeilla formaatista riippumatta. Kameraa voi liikutella numpadilla, mutta kenties hyödyllisempi ominaisuus on varmastikin ns. free cam (paina F9:ä takaa-ajokamerassa ja ohjaa kameraa hiiren napeilla/rullalla), jolla voit "lennellä" vapaasti pikataipaleella.

- Mikäli TrainingDay on asennettuna samanaikaisesti, RBR_RX ei pysty lainkaan lataamaan sora- ja lumisäätöjä kuten pitää, vaan jokaiselle pätkälle latautuu oletuksena assusäädöt. Siksi sinun tulee vähintäänkin ottaa TrainingDay pois käytöstä väliaikaisesti (esimerkiksi uudelleennimeällä .dll-tiedosto .no:ksi).

- Mikäli editoit nuotteja BTB-ek:lla Pacenote Pluginilla, muista tallentaa aina Save As BTB:llä, sillä perustallennustoiminto on tarkoitettu ainoastaan natiiviformaattisia erikoiskokeita varten. Ja koska BTB-ek:t käyttää samaa slottia Cote d'Arbrozin kanssa (41), "Coten" omat nuotit (Track-41_M.dls) menisi solmuun väärin tallennettaessa. Voit koettaa kaivaa dls-tiedoston varmuuskopiota kansiosta \Plugins\Pacenote\Backup, mutta mikäli sekin versio on ehtinyt pilaantua jo aiemmin, voit aina imuroida orkkisnuotit vuodelta 2004.

- Kuten kaikki tietävät, NGPCarMenu sallii käyttäjiensä siirtymisen pluginista/moodista toiseen ilman että RBR kaatuu silmille, mikä tekee meistä suoraan sanottuna pilalle hemmoteltuja. Mutta nyt tämä suht tuore luksusominaisuus on puolivahingossa nostanut esille uuden puolen (bugin) RBR_RX:stä: Mikäli olet juuri ennen siirtymistä BTB-pätkien pariin ajanut mitä tahansa pikataivalta sateessa (esim. Quick Rallyssa tai RBRTM:ssä), RBR_RX lataa aina BTB-pätkän sijasta Cote d'Arbroz'n niin ikään sateessa. Lukuunottamatta pelin uudelleenkäynnistystä (varmastikin nopein tapa), tästä kierteestä pääsee eroon vain palaamalla toiseen pluginiin/moodiin ja lataamalla siellä minkä tahansa pätkän Good Weather:n kera.