25.12.2012

Pacenote Plugin

3/2019: Artikkelia täydennetty lisäkappalein sekalaisista aihepiireistä.


Asentaminen ja kartturin valinta
Nuotituksen perusteet
Tietyn skaalan pakottaminen oletusasetukseksi (pluginin omat kartturit)
Lähtölaskennan korjaaminen (pluginin omat kartturit)
Vanhojen nuottimodien yhteensovittaminen Pluginiin
Pacenote Plugin ja RBRTM
Pacenote Plugin ja RBR-World
RBRvr + Pacenote Plugin
RSRBR:n ääniongelmasta


Vihdoin ja viimein se on täällä: Vauhtimurojen Pacenote Plugin -esittely ja erittäin lyhyt oppimäärä. Rikkoo tähänastiset pituusennätykset leikiten. Tyylilajina akateeminen sisäänpäinlämpiävyys. Tästä ette enää tokene. Sekaannusten välttämiseksi mainitaan heti alkuun, että olematon kuvamateriaali on valmistettu vain täyteläisistä mutta julkaisemattomista raaka-aineista.

Huom! Myös Pacenote Pluginin vähäisiin konevaatimuksiin kuuluu, että tämä DirectX-paketti on asennettuna. (Huomaa, ettei lataamasi directx_Jun2010_redist.exe itsessään vielä asenna mitään, se ainoastaan purkaa asennusohjelmatiedostot haluamaasi väliaikaiseen paikkaan. Varsinainen asennus aloitetaan käynnistämällä DXSETUP.exe.)



Asentaminen ja kartturin valinta


  1. Lataa Pacenote Plugin (by WorkerBee)

  2. Pura paketti RBR:n Plugins-kansioon.

  3. Käyttövalmis. Ainakin melkein...

...riippuen mitä kartanlukijamodia haluat käyttää. Alla lyhyesti muutamista vaihtoehdoista:

  • Pluginin omat kartturit: Sisältävät myös englanninkielisen – olkoonkin hieman vaisun – vaihtoehdon. Sen testaaminen on sangen yksinkertaista, pelissä asetat nuottityypiksi minkä tahansa muun kuin Rbr.inin tai Rbr-Enhanced.inin (ylempi valinta) ja etäisyyksiin asetat orkkista laajemman vaihtoehdon Extended.inin (alempi valinta).

  • RBR:n kartanlukija Robert Reid: Voit asentaa tämän helppokäyttöisen "laajennuspaketin" varmistaaksesi että Reid toimii aina virheettömästi Pluginin kanssa.

  • Janne Laahasen kartturimodaukset (FI/EN): Viimeisin versio: v1.1. Tällä hetkellä ainoa laajennetulla termistöllä varustettu suomenkielinen (myös enkunkielisenä) kartturimodi kaikkien käyttöön. Sisältää sekä numero- että terminuottivaihtoehdon. Esittelyvideot: täällä ja tuolla.

  • Puuromodit: Virallinen kotisivu. Sisältävät omalaatuisen tukensa pluginille ja niille riittääkin vain uudelleenasennus ja sen myötä ne toimivat saman tien halutusti. Termistö vain hivenen orkkis-rbr:ää laajempi; sopiikin taustameteliksi lähinnä niille, jotka eivät varsinaisesta nuotittamisesta niin perusta.

Kartanlukijamodit joita ei ole varta vasten tehty Pacenote Pluginin kanssa käytettäväksi eivät tule toimimaan oikein kaikissa tilanteissa. Sellaisten kohdalla auttaa viimeistään tämän blogautuksen opinkappale Vanhojen nuottimodien yhteensovittaminen Pluginiin.



___________________________________________



Nuotituksen perusteet


Erikoiskokeella ollessasi nuottieditori käynnistetään tuplaklikkaamalla hiiren vasenta nappia, ja kameraeditori vastaavasti tuplaklikkaamalla oikeata.

Pacenote Pluginin ehkäpä näppärin ominaisuus on siinä, että voit nuotittaa myös replayn kautta, käyttämällä pluginin omaa Pause-toimintoa pysäyttääksesi oikeissa kohdissa. Ja siksi onkin suositeltavaa, että sunnuntaiajelee ensin erikoiskokeen puhtaasti läpi tasaisella puolinopeudella replayta varten ja siten nuotitustyö helpottuu aivan mielettömästi. Mutta toki tapansa kullakin.

Porridge Savossa. Olisikohan oikee koo?

Nuotteja kannattaa tallentaa usein ja jos viitsii, niin tallentaminen eri työvaiheissa aina uuteen tiedostoon voi olla harkitsemisen arvoista.

Save: tallentaa nuotit alkuperäisformaatissa (.dls). Luonnollisesti tarkoitettu vain ja ainoastaan alkuperäisformaatin erikoiskokeille. Pacenote Plugin kaivaa vieläpä alkuperäisen dls-tiedoston sijainnin automaattisesti – todennäköisesti Tracks.inistä. Näet hakemistopolun pääikkunan yläreunasta. Tuplahuomio! Koska tämä toiminto tallentaa nuotit ainoastaan sillä hetkellä käytössä olevalle erikoiskoetyypille (eli joko M(orning), N(oon), E(vening) tai O(vercast)), muista viedä nuotit BTB-formaattia hyväksikäyttäen myös muille versioille, mikäli erikoiskokeella sellaisia on. (Dls-tiedoston monistaminen Windowsin puolella olisi kenties vaivattomampaa ja useimmiten varmastikin ihan ok, mutta nykyisellä tietämyksellä sitä ei voi varauksettomasti suositella.)

Save As BTB: tallentaa nuotit BTB-muodossa (.ini, luettavissa esim. notepadilla), mutta voit – ja on jopa suositeltavaa – tallentaa sillä myös alkuperäisformaattisten erikoiskokeiden nuotteja. Tarkka! Epäintuitiivisesti plugin ei suinkaan lisää ini-tiedostopäätettä automaattisesti, joten muista tallentaessa lisätä .ini tiedostonimen perään. Ja jos toisinaan unohtuukin, niin ei hätää, voit lisätä tiedostopäätteen jälkikäteen myös Windowsissa.

ReadFromBTB: tämä on kerrassaan nerokas ominaisuus. Voit ladata lähtöviivalla BTB-muotoisia nuotteja vaikkapa alkuperäisformaatin EK:lle, jos tarve vaatii. Käytännössä esimerkiksi RSRBR-käyttäjät voivat tällä toiminnolla halutessaan ladata nuotituksia BTB packeihin kuuluville erikoiskokeille, sillä alkuperäiseen pacenotes-tiedostoon ei ymmärrettävästi pääse vaikuttamaan.

Top tip: On suositeltavaa tehdä kaikille nuotituksille ihan oma kansionsa, pelkästään alkuperäisten pacenotes.ini-tiedostojen korvaaminen ei todellakaan ole riittävää. Riippuen erilaisista muuttujista – useimmiten liittyy käyttämääsi nettipluginiin – nuottisi saattavat kadota helpostikin, syistä joita et tässä vaiheessa kenties osaa arvata. Lisäksi kannattaa klassisen formaatin erikoiskokeistakin tallentaa erikseen BTB-nuottiversio. Itseasiassa olisi jopa järkevää jakaa yhteisössä btb-formaatissa kaikkia mahdollisia nuotteja, koska ReadFromBTB antaa käyttäjille kätevän mahdollisuuden testata niitä ensin.  


Nuotin lisääminen:


Kun olet erikoiskokeella kohdassa, johon haluat uuden nuotin lisätä, paina pääikkunan ADD-painiketta. Valitse avautuvasta Properties-ikkunasta haluttu nuotti ja paina APPLY. 


Nuotin poistaminen:


Valitse poistettava nuotti aikajanalla ja paina DELETE.


Nuotin vaihtaminen toiseen:


Valitse aikajanalta vaihdettava nuotti, jolloin Properties-ikkuna avautuu automaattisesti. Valitse uusi nuotti ja paina APPLY.


Määreiden lisääminen:


Määreellä tarkoitan nyt useimmiten mutkanuottien yhteydessä esiintyviä nuotteja kuten esimerkiksi "tosi sisältä", "pirun pitkä" ja "kivi ulkona". Valitse aikajanalta nuotti, jonka perään haluat lisätä infoa. Properties-ikkunassa paina ADD, jolloin location siirtyy eteenpäin 0,1 metriä. Valitse haluttu nuotti ja vahvista APPLY-painikkeella. Voit tarvittaessa pistää tällä tavalla 0,1 metrin välein jonoon nuotteja vaikka loputtomasti.

Esim.
587.6 Sisältä Lopussa
587.5 Pirun Pitkä
587.4 Oikee Eri

HUOMAA! Toinen kategoria vasemmalta (alkuperäinen "Modifier"; kuvamateriaalissa "Flag1") sisältää orkkis-RBR:n vakiomääreitä. Kyseessä on nimenomaan ne määreet, jotka BTB-nuoteissa tunnetaan termillä Flag (kts. mikä tahansa pacenotes.ini). Näiden vakimääreiden käyttö poikkeaa hieman edellämainituista ns. custom-määreistä, sillä nämä tulevat merkityksi aikajanalle perusnuottinsa oheen.

Esim.
724.0 Oikee Eri Pitkä


Nuotin siirtäminen:


Yksinkertaisimmillaan tämän voi toteuttaa niin, että ajetaan siihen kohtaan, mihin jotain nuottia halutaan siirtää. Valitse aikajanalta siirrettävä nuotti ja Properties-ikkunassa paina LOCATION. Tämän jälkeen pääikkunan CAR POSITION ja Propertiesin LOCATION on sama. Vahvista siirto APPLY-painikkeella.

(Toki tämän voi tehdä myös niin, että valitsee aikajanalta siirrettävän nuotin ja kirjaa Properties-ikkunassa uuden sijainnin Location-kenttään ja vahvistaa sen APPLY-painikkeella. On kuitenkin selvää, että mikäli pitää vähänkään pitemmän matkan nuottia siirtää, oikean sijainnin arviointi voi olla hivenen hankalaa.)


Ei-toivotut AND ja INTO:


Pacenote Pluginilla on mahdollisuus tarvittaessa poistaa nämä automaattiset linkitykset, jotka valikoituvat kahden nuotin väliin, mikäli näiden välimatka on tarpeeksi lyhyt. INTO on lyhyemmille etäisyyksille ja AND hieman pidemmille. Suomalaisesta näkökulmasta kun asiaa tarkastelee, useimmiten tätä eliminointia kuvittelisi tarvitsevansa nypynylityksien vuoksi. Eli: 

Esim.
1292.3 Yli Nypyn
1286.1 Oikee Loiva INTO

Linkitykset saa pois valitsemalla pääikkunassa sen nuotin, jonka ohessa linkitys on, ja avautuvassa Properties-ikkunassa laittaa ruksin kohtaan "No link" ja vahvistaa APPLY:lla. Tällöin AND tai INTO vaihtuu aikajanalla tähdeksi (*).

Esim.
1292.3 Yli Nypyn
1286.1 Oikee Loiva*


Vaikka opastinkin tässä yhteydessä vain ja ainoastaan perusteet pluginilla nuotittamisesta, niin nämä taidot kun hallitsee, pääsee jo riittävän pitkälle. Loput hienouksista voi sitten bongata Pacenote Pluginin omasta manuaalista. Onnea matkaan!



___________________________________________



Tietyn skaalan pakottaminen oletusasetukseksi (pluginin omat kartturit)


Koska käyttämäsi asetukset mutkaluokituksen (eli kuvaavat/numeeriset/jne.) sekä etäisyyksien osalta eivät säily pelisessiosta toiseen, vaan ne määräytyy aina sen mukaan, millä asetuksilla kulloisetkin nuotit on tallennettu, todennäköisesti päätyisit vain muuttamaan asetuksia jokaisen ek:n alussa ja se ei tietenkään ole tervettä pidemmän päälle. Onneksi tämän voi helposti kiertää tavalla, johon ei liity kaikkien maailman nuottien uudelleentallennus.
 
Teeskennellään esimerkin vuoksi, että haluaisit käyttää kaikilla erikoiskokeilla tietynlaista numeronuottia (kuten Numeric.iniä) sekä tietenkin vakiosta laajennettua etäisyysluetteloa (Extended.ini).

  1. Mene kansioon \Plugins\Pacenote\config\pacenotes → Avaa Numeric.ini, kopioi (Ctrl+C) sen file0- ja file1-rivit → Liitä (Ctrl+V) kyseiset rivit kaikkiin muihin saman kansion ini-tiedostoihin korvaamaan vastaavat rivit. Toimenpiteen jälkeen kaikissa tiedostoissa olisi siis seuraavat rivit:
    file0=packages\Numeric.ini
    file1=packages\Extended.ini

  2. Ja samantyyppinen toimenpide tehdään myös etäisyyksien kanssa eli mene kansioon \Plugins\Pacenote\config\ranges → Avaa Extended.ini ja kopioi sen file-rivi → Korvaa sillä saman kansion Rbr.ini-tiedoston vastaava file-rivi, jolloin kummassakin tiedostossa on seuraava rivi:
    file=packages\Extended.ini 

  3. Tehty mikä tehty. Nyt pluginin pääikkunan ini-asetukset on tehty merkityksettömiksi, eli ne toki edelleen muuttuu vanhaan malliin kunkin erikoiskokeen mukaan, mutta tulet aina kuulemaan ainoastaan haluttuja numeronuotteja laajennetuilla etäisyyksillä.



Lähtölaskennan korjaaminen (pluginin omat kartturit)


Pluginin käyttäjä törmää vaihtaessaan kartturia ensimmäiseksi siihen ongelmaan, että edellinen kartturi käy edelleenkin suorittamassa lähtölaskennan. Vanhan kartturin lopullinen irtisanominen on loppujen lopuksi aika helppoa, mutta se tulee tehdä selväksi, että siinä missä englanninkielinen kartanlukija (Steve) sentään sisältää tarvittavat äänitiedostot, niin sama ei valitettavasti päde ranskalaiseen virkaveljeensä (Christophe).

"3", "2" ja "1": Voit joko uudelleennimetä äänitiedostoja tai editoida muutamia rivejä tai sitten molempia, se on ihan oma valinta, puuro kertookin tässä vain minne tiedostot tulee viedä ja mitä rivejä editoida.

Mikäli pelin nuottikieleksi on asetettu englanti (ja haluat sen pitää englantina), kopioi äänet kansioon \Audio\Speech\Numbers.
Muiden nuottikielten kohdalla, äänet kopioidaan kielestä riippuen kansioon \Audio\Speech\Num[Xxx].

Numbers.ini
(Englanti nuottikieliasetuksena)
Numother.ini
(muut RBR:n nuottikieliasetukset)
[NUMBER::NUMBERS]
Sounds=15
Snd0=p1_   ← "1"
Snd1=p2_   ← "2"
Snd2=p3_   ← "3"
...
[NUMBER::NUMBERS]
Sounds=15
Snd0=p1~   ← "1"
Snd1=p2~   ← "2"
Snd2=p3~   ← "3"
...


"Go" on RBR:ssä jaettu kaikkien kieliversioiden kesken jotenkin viehättävän keskeneräisellä tavalla: \Audio\Game\Go.wav. Ja tuossa piileekin eräänlainen ansa: se ei suinkaan ole ogg-tiedosto vaan nimenomaan wav-tiedosto (11025hz 16-bit mono WAV), joten olemassaolevat tiedostot täytyy joko muuntaa tai tallentaa uudelleen waveksi asianmukaisella ohjelmistolla.



Vanhojen nuottimodien yhteensovittaminen Pluginiin


Puuron nuottimodit toimivat nykyisellään enemmän tai vähemmän hyvin Pacenote Pluginin yhteydessä, mutta selvää on, että melkein kaikki muut maailman modit eivät toimi oikein. Seuraavassa ohjeessa en lakiteknisistä syistä voi mainita yhtäkään olemassaolevaa modia nimeltä, mutta samapa tuo; kaikki ne on pohjimmiltaan samanlaisia ja ohje sitä myöten sovellettavissa. Ohje ei käsittele kielitiedostojen muokkaamista, mutta se nyt on niin helppo nakki itse kullekin, ettei sen käsitteleminen ole edes tarpeen. 


Vaihe 1.

Luo hakemistoon \Plugins\Pacenote\Sounds uusi kansio käyttämällesi kartturimodille (vaikka nimellä Kartturi). Kopioi sinne kansion \Audio\Speech\Fre koko sisältö (tai \Audio\Speech\PaceNote mikäli modi korvaa jostain ihmeen syystä pelissä enkunkielisen kartturin).

Avaa \Plugins\Pacenote\PaceNote.ini.

Muokkaa Sounds-riviä niin, että plugin lukee nuotit oikeasta kansiosta eli tässä esimerkissämme siis näin:

[SETTINGS]
sounds=Kartturi
language=english
replaySpeeds=0.005 0.01 0.03 0.06 0.125 0.25 0.5 0.75 1 1.25 1.5 1.75 2 4 6 8 10


Vaihe 2.

Avaa \Plugins\Pacenote\config\pacenotes\Rbr-Enhanced.ini. Kopioi rivit "file0=..." ja "file1=...", ja korvaa niillä vastaavat rivit kaikissa muissa saman kansion ini-tiedostoissa.

Seuraavaksi avaa \Plugins\Pacenote\config\ranges\Extended.ini ja muokkaa rivi file=packages\Extended.ini ---> file=packages\Rbr.ini



Vaihe 3.

Avaa seuraavat ini-tiedostot:

1) \Audio\CoOther.ini (tai CoDriver.ini, mikäli modi on Reidin paikalla).
2) \Plugins\Pacenote\config\pacenotes\packages\Additional\Rbr-Enhanced.ini.
3) \Plugins\Pacenote\config\pacenotes\packages\Cautions\Rbr.ini.

Kopioi CoOther.inistä nuottien Care, Caution, Minus ja Plus Sounds- ja Snd-rivit, ja liitä ne vastaaviin paikkoihin Rbr-Enhanced.inissä ja Rbr.inissä.

Lisää Rbr.inissä ja Rbr-Enhanced.inissä ihan vain muodon vuoksi ".ogg" tiedostonimien perään (en tiedä onko sillä oikeasti merkitystä, mutta tee nyt kuten sanon).



___________________________________________



Pacenote Plugin ja RBRTM (eli RBR Tournament Plugin eli tsekkiplugini eli...) 


Nuotteja editoitaessa tulee olla tietoinen RBRTM:n anticheat-bugista, jonka takia maaliviivan jälkeisten nuottien poistamiseen/lisäämiseen liittyy riskejä. Myös nuottien lisääminen splittien välittömään läheisyyteen voi osoittautua yhtä lailla virheliikkeeksi (älä nyt ainakaan 0,1m päähän splitistä mitään lisää!). Viallinen nuottitiedosto ilmenee yksinkertaisesti niin, että maalissa ajanotto ei pysähdy ja lopputuloksena DNF (Did Not Finish). Anticheatin alkuperäinen ja ymmärrettävä idea on tietenkin ollut vain sen tarkistaminen, ettei lähdön, splittien ja maalin paikkaa ole muutettu, mutta valitettavasti tämä ei siis aina toimi kuten olettaisi (ja tätä bugiahan ei siis tulla koskaan korjaamaan).

Olisi hienoa, mikäli ongelmien välttämiseksi pystyisi tarjoamaan yksiselitteisiä ohjeita – siis muita kuin tylsän mutta toimivan "älä editoi maalin jälkeisiä nuotteja" – mutta valitettavasti jokainen ek tuntuu olevan oma lukunsa. Esimerkiksi Noiker II:ssa et saa poistaa maalissa Easy Right -nuottia; Lyon-Gerlandissa et saa lisätä nuottia 0,1–0,4m maalilinjan jälkeen; ja Kuadonvaarassa ei voi lisätä nuottia lähelle ensimmäistä tai toista splittiä (en muista kummasta oli kyse).

Jos lisätty nuotti aiheuttaa ongelmia, ei kannata ainakaan heti luovuttaa ja aloittaa alusta, sillä viallisen nuottitiedoston voi useimmiten korjata jälkikäteen ihan vain siirtämällä nuottia vaikka vain metrin tai parin verran.



Pacenote Plugin ja RBR-World


RBR-World ei tue Pacenote Pluginia nettikisoissa, mutta Testing Zonessa pluginin saa toimimaan lisäämällä Plugins.iniin (sijaitsee juuressa) seuraavan tyylinen rivi:

PaceNote=TÄHÄN DLL-TIEDOSTON MD5-SUMMA

Eli jos sinulla on Pacenote Pluginista versio 1.11.0.11:

PaceNote=d6c7ea429bbd09ea5da8a2b0e5fe48f4

Md5-summa luonnollisesti muuttuu aina uuden version myötä ja voit tarkistaa sen aina esim. VoirMD5-ohjelmalla.



RBRvr + Pacenote Plugin


Tämän kombon tiedetään kaatavan peliä tehokkaalla prosentilla, sillä nämä eivät ole ihan mutkattomasti yhteensopivia. WorkerBee lisäsi kuitenkin Pacenote Pluginin versioon 1.11.0.11 toimivan ratkaisun: VR:n ollessa käytössä, tulee Pacenote Pluginin käyttöliittymä ottaa pois päältä (PaceNote.ini: enableGUI=1 → enableGUI=0). Eli vaikkei pluginia voikaan tällöin käyttää, nuotit toimivat silti halutusti ja ennen kaikkea RBR ei tule kaatumaan näiden takia.

Lienee selvää, että omin käsin tällainen jatkuva siirtyminen ajamisesta nuotittamiseen ja takaisin on aivan liian vaivalloista, ja siksi suosittelemmekin käyttämään generic mod enablerin kaltaista sovellusratkaisua.



RSRBR:n ääniongelmasta


On tavallista, että RSRBR-ympäristössä auton äänet katoavat joko kokonaan tai puolittain kun klikkailee nuottieditorin päälle. Tämä ongelma on kuitenkin helposti korjattavissa: siirrä eq_mix.dll-tiedosto pois Plugins-kansiosta. Siis eq_mix.dll on 99% pelaajista täysin tarpeeton eikä sitä todellakaan jää kaipaamaan.