Tämän artikkelin yhteydessä tulee muistaa, ettei puuro suinkaan seiso kaikkien näkemystensä takana. Ajatukset eri nettiplugineista voivat olla vanhentuneita, harhaanjohtavia tai jopa totuudettomia. Teksti on siis täytettä ja olennaisinta antia ovat linkit.
Kirjoitushetkellä voidaan kuitenkin melko vaivatta vetää sellaiset johtopäätökset, että nettipluginien mestaruudesta ottelevat enää lähinnä uusi, todennäköisesti umpidoupattu mestari RSF (Rallysimfans) ja sille mm-vyönsä menettänyt pitkäaikainen ex-mestari RBRTM (Tournament Plugin) silkkipyjamissaan.
(Ideaalissa maailmassa puuro ei ylläpitäisi tätä artikkelia ollenkaan, mutta puuro on vallan tietoinen siitä että jos tämänkin artikkelin poistaisi, oltaisiin nopeasti tilanteessa jossa jäljellä ei olisi enää mitään mitä poistaa.)
Rallysimfans.hu (HUN)
The longest overnight success.
Viime vuosikymmenen alkupuolikkaalla suomisuharit ajeli pääasiassa ranskalaisvalmisteisella RSRBR:llä, koska se tarjosi tuolloin kattavimman RBR-kokemuksen. Vuosikymmenen toisella puolikkaalla paitsi tsekkiläisen RBRTM:n herääminen koomasta kuin myös RSRBR:n samanaikainen hiipuminen houkutteli suomalaiset siirtymään täysmääräisesti RBRTM:n pariin. Unkarilaisella RSF:llä on miltei yhtä pitkä historia kuin edellä mainituilla nettiplugineilla, mutta huolimatta sen joistain sinänsä vaikuttavista ominaisuuksista, RSF:n suhteellisen marginaalinen käyttäjäkunta koostui pääasiassa unkarilaisista ja brasseista.
Joulukuussa 2020 asiaintilat lähtivät kehittymään kuitenkin drastisella tavalla, kun ensin RSF (suomalaisen Mika-n:n avustuksella) mahdollisti BTB-formaattisten erikoiskokeiden käyttämisen nettikisoissa, mille oli tilausta ennen kaikkea Suomessa, koska käytännössä koko suomipätkävalikoima on tehty heikompaan BTB-formaattiin. Elokuussa 2021 RSF implementoi nettikisoihin uuden huoltoparkkisovellutuksen, joka viisaasti hyödyntää suoraan RBR:n omaa Rally Seasonista tuttua huoltoparkkia. Lokakuussa 2021 autojen säätövalikot palasi vuosia kestäneen harhailunsa jälkeen RBR:n alkuperäiseen säätövalikkoon mutta tällöinkin alkuperäistä kehittyneempänä. Ja kaikkien näiden isompien ominaisuuksien lomassa on tullut liuta käytettävyyttä entisestäänkin parantavia innovaatioita.
Siispä...
Valitsemalla Rallysimfansin eli RSF:n eli hunkariplugarin ei ainakaan tule valinneeksi väärin. RSF on ikäänkuin moderni versio RBRTM:stä; se on yhtälailla pelin sisäinen plugin (vrt. ulkoiset launcherit) mutta sen käytettävyys on vuosien varrella viety ihan eri tasolle, jossa parhaimmillaan sivuutetaan monia perinteisestä RBR:stä tuttuja kaavoja (esim. kaikki autot valittavissa suoraan 8:n sijaan). RSF:n asentaminen on sangen vaivatonta ja uutta autosisältöä pystyy asentamaan jopa pelin sisällä pluginin kautta, poistaen täten välittömän tarpeen ulkoisista automanagereista (tosin totuuden nimissä pelaajan kannattaa asentaa uusimmat autot RBRCIT:n kautta, sillä RSF itse asentaa autoja heikennetyillä tekstuureilla).
Nettiajossa on ajan mukaisesti uusimmat NGP6-, sekä vanhemmat NGP5- että orkkisfysiikalliset autot. Erikoiskokeiden osalta tarjonta on vastaansanomaton, josta aloittelijalle riittää kylliksi vähintään vuosiksi eteenpäin, sillä paitsi jo aiemmin mainitun BTB-implementaation lisäksi RSF sisälsi jo valmiiksi kaikkien alkuperäisten RBR-pikataipaleiden eri pinnoiteversiot. RSF:stä tulee tosin aina puuttumaan tsekkoslovakialaisvalmisteisia erikoiskokeita, jotka ovat yksinoikeudella joko ikuisesti tai ainoastaan määrämittaisen ajan RBRTM:n piirissä.
Toisin kuin RBRTM:ssä, omien rallien luominen on ilmaista ja sellaisena se tiettävästi tulee aina pysymäänkin.
Summattuna: Suositelluin vaihtoehto joko uudelle RBR-pelaajalle tai kehnommasta pluginista vaihtavalle, RSF saattaa nimittäin olla suomikuskien ja -promoottorien lopullinen määränpää vuosikymmeniksi eteenpäin.
Richard Burns Rally CZECH
Czech Plugin eli RBRTM eli Tournament Plugin. Wallyn luoma perinteikäs ja ikisuosittu nettiplugin, jonka käyttäjäkunta kasvoi kuitenkin tuntuvasti vasta pahimman kilpailijansa RSRBR:n kuihduttua pois viime vuosikymmenen puolivälissä. Mutta RSF:n viimeaikainen kehitys ja RBRTM:n samanaikainen kehittymättömyys (itse RBRTM-pluginia ei ole kehitetty vuoden 2010 jälkeen) on vienyt jonkin verran liikkuvia pelaajia pois tsekkoslovakiasta hunkarin suuntaan, joten jää nähtäväksi, onko RBRTM suurin enää vuonna 2022. Toki tulee ymmärtää, että Tsekkoslovakia on historiallisesta katsannosta tarkasteltuna merkittävin ja vaikutusvaltaisin RBR-alue ja RBRTM:n piirissä on perinteisesti ollut muitakin isoja kansallisuuksia, joten todennäköisempää lienee yhteisön jakautuminen jälleen kahtia pienen tauon jälkeen eli oltaisiin taas kuten vanhoina hyvinä aikoina!
RBRTM itsessään on sangen konstailematon ja näennäisen yksinkertainen nettiplugin. Se on pelin sisäinen orkkispelin jatke, joka toimii paitsi nettipelinä mutta ennen kaikkea kätevänä alustana natiiviformaattisten erikoiskokeiden asentamiseen (Wally kun mahdollisti aikoinaan RBR:ään myös uudet pikataipaleet, joten häntä voi syystä pitää kaikkein tärkeimpänä henkilönä pelin historiassa). Kuitenkin ilman ulkoisia automanagereita (kuten RBR Car Manager ja sittemmin RBRCIT) RBRTM:n myöhempi monopoliasema olisi saattanut hyvinkin jäädä toteutumatta. Nykyään pluginia vain ylläpidetään lisäämällä nettiajon piiriin uusia autoja ja erikoiskokeita sitä mukaa kuin niitä ilmaantuu. Tämä ylläpito on kuitenkin vain yhden ihmisparan vastuulla, joten uusien autojen lisääminen nettiajoon kestää keskimääräisesti huomattavasti kauemmin kuin dynaamisessa RSF:ssä, mutta muihin plugineihin verrattuna RBRTM:ää ei voi edelleenkään hitaaksi haukkua.
Kuten RSF:ssä, RBRTM:n nettiajossa on tuettuna olennaisimmat eli uusimmat NGP6-, sekä vanhemmat NGP5- että orkkisfysiikalliset koslat. Erikoiskokeiden puolella tarjonta ei ole niin massiivista kuin RSF:ssä, olkoonkin että natiiviformaattisten erikoiskokeiden puolella RBRTM:llä on luonnollisesti pieni etulyöntiasema; enkryptattuja yksinoikeuserikoiskokeita on jonkin verran (nimenomaan tsekkipainotteisesti), mutta toisaalta muista plugineista löytyviä pinnoiteversioita orkkispätkistä ei talvista Ranskaa lukuunottamatta löydy. BTB-pätkiä RBRTM ei tue nettiajossa, mutta offline-käyttöön niitä voi totta kai asennella omaksi ilokseen samaan asennukseen.
Omien online-rallien luonti on rajattu vain niille, jotka ovat lahjoittaneet vähintään 8 euroa tekijälle (rbr.onlineracing.cz server running costs). Toisaalta rallien luontityökalu onkin sitten erittäin monipuolinen, joskin RSF on viimeisen vuoden aikana kehittynyt tässäkin suhteessa aika lailla eikä ole enää ihan niin kaukana takamatkalla.
RSRBR (FR)
Rallyesimille tulee olla syystäkin kiitollinen. On vaikea uskoa että ilman RSRBR:ää RBR olisi juuri nyt näinkin elinvoimainen. Siinä vaiheessa kun RBR-World oli vasta kehitteillä ja Czechissäkään ei ollut ketään ylläpitämässä sitä, RSRBR yksin motivoi modiyhteisöä pitämään peliä hengissä. RSRBR olikin ensimmäinen nettiplugin, joka lisäsi NGP-autoja valikoimaansa ja kehtaan väittää kaikille vastaantulijoille että mikäli sitä ei olisi tapahtunut, Czechissä tuskin olisi vaivauduttu sittemmin tekemään samoin.
Mutta aikansa kutakin. Kun pääkehittäjä ja ylläpitäjä PHIL63 eläköityi viime vuosikymmenen puolivälissä, uusia motivoituneita ranskankielisiä tekijöitä ei pahemmin löytynyt ja päivityksiä ilmestyykin vain harvakseltaan. Tietyt kansallisuudet kaiketi kisaavat RSRBR:llä edelleenkin (en viitsinyt tarkistaa), mutta suomalaisille RSRBR:ää on lähestulkoon mahdotonta suositella enää tänä päivänä. (Tämän blogin piirissä RSRBR:n asennusohje on toki säilynyt ja säilytetään nostalgikoille varmaan jatkossakin erittäin näkyvällä paikalla, mutta toivomme ettei kukaan tänä päivänä enää lukisi sitä).
RBR-WORLd (ITA) + RealRally (ITA)
Tilan säästämiseksi yhdistän nämä kaksi pluginia samaan ja kirjoitan allaolevat lauseet tahallisesti imperfektissä.
RBR-Onlinen jälkeläinen RBR-World oli syntyessään relevantti, työstettiinhän sitä pitkään ja hartaasti, mutta lopulta pluginista muotoutui lähinnä italialaisten kansallinen sarja jossa vierailevat tähdet olivat jokseenkin harvassa. RealRally ei sen sijaan ollut koskaan relevantti vaan lähinnä viides nettiplugin aikana jolloin kukaan ei todellakaan kaivannut viidettä nettipluginia ja etenkään toista italopluginia!
Italoplugineille yhteistä oli nettikisojen maksullisuus ja se, ettei kumpikaan tukenut Pacenote Pluginia nettikäytössä perusteettomista syistä. RBR-Worldissa ei koskaan ajettu NGP-autoilla, mikä oli toki oikeudenmukaista kun nettikisaamisesta joutui kerran maksamaan. (RBR-Worldin kunniaksi on tosin sanottava, että sen orkkisfysiikallinen autovalikoima oli kyllä parasta mitä orkkisfysiikoiden osalta oli siihen asti nähty ja koettu, RSRBR:n ollessa samaan aikaan suht toivoton tapaus orkkisfysiikoiden parissa.)