14.8.2012

Fixit, patchit, pluginit...

Viralliset päivitykset + merkittävimmät ei-kaupalliset innovaatiot RBR:n saralla.




Tämän puuroutuneen tekstin tarkoitus on esitellä tunnetuimpia tai tärkeimpiä RBR-sovellutuksia, joista voi olla iloa yhdelle ja ehkä toisellekin tulokkaalle. Nettipluginit sivuutetaan tässä artikkelissa, niille on oma tekstinsä.



RBR:n viralliset patchit: 1.01 ja 1.02


Luonnollisesti aivan välttämättömiä. Jo pelkästään monien laajennusten takia.


Kegetyksen työkalut täältä


DATtoolilla voit purkaa RBR:n dat-tiedostoja pelikansioon käsittelyä varten, ja se osaa luonnollisesti pakata tiedostot uudelleen tarvittaessa. Nykyäänkin erittäin relevantti.

RBRdll kannattaa myös imuroida, vaikka sen merkityksen voidaan katsoa vähentyneen tuoreempien työkalujen myötä. Itse en ole käynnistänyt RBRdll:ää vuosiin, mutta se ei tee siitä hyödytöntä. Päinvastoin.

Uusin julkaisu 8.7.2016: RBRvr (entinen RBRift, nyt OpenVR-tuella).


WorkerBeen pluginit ja fixit


FixUp: Widescreen, Aspect ratio, Sound Buffer, V-Sync... Pakkoimurointi. Kehittyy jatkuvasti.

PaceNote Plugin: Vallankumouksellinen laajennus nuotitusten kannalta. Sisältää myös oman camhackinsa. Tällä hetkellä ei kuitenkaan suomenkielisiä nuottimodeja ole saatavilla. Ehkä jonain päivänä.

Next Generation Physics (NGP) - Kakkosversiosta lähtien maailmanlaajuinen julkaisu. Autovalikoima kasvaa jatkuvasti, jopa hillittömällä tahdilla.

TrainingDay + Setup Manager: Mainitsemisen arvoisia kumpikin, mutta sellaisiksi ne jäävätkin tässä yhteydessä. Lue WB:n omat esittelyt kummastakin.


Muita valikoituja:


RBRCIT: Ensiluokkainen softa NGP-autojen asentamiseen Zissakosilta. Tuki NGP:lle täydellisen ajantasainen, mutta myös muiden autojen omatoiminen lisääminen valikoimaan mahdollista. Huomaa kuitenkin, että RBRCIT on tarkoitettu ensisijaisesti käytettäväksi RBRTM:n, TrainingDay:n tai ihan vain vanillan kanssa; muissa yhteyksissä (esim. RSRBR) käyttö ei ole ongelmatonta.

RBR_RX: BTB-erikoiskokeiden asentamisen mahdollistava plugin. Lisätietoa pätkien asennuksesta vaikkapa täältä.

Gauger Plugin: Telemetriaa suorassa lähetyksessä.

Camhack: Racer_S:n RBR-pelaajia kunniakkaasti jo vuosia palvellut kameranliikuttelujuitsu.

H-shifter: Racer_S:n plugari H-kaaviolle. Lataat jos tarvitset. HUOM! NGP v5 lisäsi peliin oman h-kaaviosovellutuksensa ja keskenään nämä ovat yhteensopimattomat, joten alkuperäinen H-Shifter tulisi poistaa.

WRSMP CoDriver Pro: Myöskin vallankumouksellinen nuottilaajennus RBR:ään. Toimii ulkoisesti, mikä on nuottien kannalta vahvuus, mutta toisaalta samalla heikkous käytettävyydessä. Pawel 'topdrive' Luczakin teos ei ottanut tuulta alleen Puolan ulkopuolella, mutta mainitsemisen arvoinen tämä on silti. Ei suomenkielisiä nuottimodeja saatavilla. Uteliaille, lähinnä nuotituksesta erityisesti kiinnostuneille eli ei todellakaan kaikille.

RBR Gauges for Android: Topdriven valmistama mittaristo/vaihdenäyttö-hässäkköinti Android-laitteille. Beta3 toimii raporttien (Ralliparran) mukaan "heittämällä". Jos ei toimi, syyttäkää Rallipartaa. Enkunkielistä supportia voi saada tarvittaessa sähköpostitse ja mahdollisesti myös täältä (ei mikään virallinen keskusteluketju kylläkään).

Night mod: Vapaasti jaossa oleva yömodi. Toimii esimerkiksi orkkispelissä ja czech-asennuksessa. Kivikautisilla tietsikoilla pelaaville muistutuksena, että yömodeilla ajaminen vaatii sitten huomattavasti enemmän tehoa koneelta kuin orkkispeli sellaisenaan.

VDRMInstaller: Puurolla itsellään ei ole tästä LaTeXin suositusta auto/modimanagerista kokemusta kuin ohikiitävän hetken verran. En kokenut sitä millään muotoa tarpeelliseksi, mutta se ei tarkoita, etteikö joku toinen kokisi. Kokeilu täysin omalla vastuulla. Muistini mukaan ei ole ns. portable vaan täytyy "asentamalla asentaa".

ZFix: Mahdollisti ZModelerilla mallinnettujen autojen käytön pelissä 10 vuoden ajan. Ja mahdollistaa toki edelleenkin, mutta pakkoimurointi se ei enää ole, sillä FixUp on sisältänyt vastaavan korjauksen versiosta 2.8 eteenpäin.

RBR Real Physics: Walterin kunnianhimoinen projekti WRC- ja muiden nelivetoautojen fysiikoiden saralla. Mainitsemisen arvoinen, olkoonkin että kehitystyö loppui ennenaikaisesti ja julkaistujen autojen määrä jäi about neljään. (Voi olla, että latauslinkit eivät ole toimineet enää pitkiin aikoihin.)


_________________________________



Suurin osa varmastikin klikkasi itsensä tähän artikkeliin löytääkseen linkkejä joihinkin sekalaisiin grafiikkamodeihin, mutta koska en sellaisista juurikaan perusta, en tule niitä ikinä lisäämään. Toisten tahojen tiedetään kuitenkin linkittävän niihinkin.