RBRvr – ensiapuasema

Päivitetty viimeksi 7.3.2021: Pari virkettä lisätty uuden RBRvr-version johdosta.


Uutta! Liki neljän vuoden hiljaiselon jälkeen, RBRvr:ään ilmestyi pieni korjauspäivitys 6.3.2021.

Huomio! Lukijan tulee ymmärtää, ettei tämä ole varsinainen RBRvr-asennusopas, vaan lähinnä klinikan jatke niille, joilla RBR kaatuilee useasti VR:n kanssa. Muutamat tekstissä esitetyt asetukset/säädöt ovatkin väistämättä ristiriidassa varsinaisten asennusoppaiden kuten tämän kanssa, ja hyvä niin sillä tämän onkin tarkoitus olla vihoviimeinen mahdollisuutesi saada oma VR-päähineesi toimimaan RBR:n kanssa edes jotenkuten. Eli lähdetään siitä, että jos ei näillä vinkeillä, niin sitten tuskin millään...

Vaikka en tätä faktana tiedäkään, olen usein ajatellut että RBRvr:n kehittäjä Kegetys tuskin on tämän pelin hardcore-kuluttaja ja en siten pitäisi ihmeenä, mikäli hän olisi testannut pluginiaan hyvinkin askeettisessa asennuksessa; mahdollisesti ilman muita tunnettuja plugineja saati modipätkiä. Joten maksimaalista vakautta tavoitellessasi pääset todennäköisesti erittäin pitkälle pelkästään olettamalla, ettei RBRvr ole yhteensopiva juuri minkään kanssa. Oletus olisi kenties harhaanjohtava, muttei varmasti tyystin vääräkään.

Huomaa, että liittyen ongelmanratkaisuun Kegetys on itse lisännyt hyödyllisiä vinkkejä RBRvr:n omiin ohjeisiin, jotka sinun tulisikin osata ulkoa jo tätä lukiessasi. Sillä tämä kirjoittaja (porridge) – joka ei ole siis VR-päähinettä ikinä nähnytkään saati tiedä teemasta muutenkaan mitään – tyytyy lähinnä selittämään tai täydentämään alkuperäisiä vinkkejä tunnetuilta VR-käyttäjiltä varastetuilla ideoilla ja ajatuksilla.


SteamVR: Tästä ei liiemmin raportteja ole vielä ollut, joten saattaa olla pitkälti välinekohtaista, mutta SteamVR:n uudemmat päivitykset ovat tiettävästi rapauttaneet RBR:n VR-implementointia, aiheuttaen pieniä bugeja kuten kamera-asetusten tallentamisen toimimattomuutta ja ties mitä kaikkea... Toisin sanoen on mahdollista, että joillain päähineillä pelin maksimaalinen vakaus voi olla toiveunta ja sellaisena se tulisi myös jatkumaan, mikäli Kegetys ei tule enää päivittämään RBRvr:ää. Tämä täytyy muistaa.


Oculus Rift S: Rift-käyttäjä allswitchedon:n ansiosta tiedetään nyt se, että RBR toimii kyllä tälläkin tuotteella, mutta ohjaimet tulee ensin poistaa käytöstä tavalla tai toisella (esimerkiksi poistamalla paristot tai jotain). Huom! RBRvr uusin versio 1.6 saattaa auttaa nimenomaan tähän ongelmaan (tai sitten ei).


DirectX: Lataa ja asenna DirectX End-User Runtimes (June2010) niin pian kuin mahdollista, minkä jälkeen voitkin vapaasti poistaa RBRvr:n mukana tulevat tiedostot D3DX9_43.dll ja d3dx11_43.dll turhina. (Tulee huomata, ettei directx_Jun2010_redist.exe itsessään vielä asenna mitään, se ainoastaan purkaa asennusohjelmatiedostot haluamaasi väliaikaiseen paikkaan. Varsinainen asennus aloitetaan käynnistämällä DXSETUP.exe.)


rbrvr.cfg: RenderScale:n oletusasetus 1.25 on varmastikin testattu toimivaksi orkkispätkillä, mutta toisaalta tiedetään, että modipätkillä maksimaalisen vakauden saavuttamiseksi, renderScale kannattaisi laskea arvoon 1.0. Muistelen Semetinin olevan yksi näistä mahdollisista "ongelmapätkistä", mutta toki voi olla että muistan väärin.


RBRTestPlugin: Tämä tarpeeton orkkisplugin kannattaa poistaa (.dll + alikansio Plugins-kansiossa). (Pluginin poistaminen saattaa tosin estää pelin käynnistämisen, mutta siihen auttaa Klinikan ensimmäinen opinkappale.)


Pacenote Plugin: RBRvr ja Pacenote Plugin eivät ole suoraan yhteensopivia, mutta WorkerBee lisäsi kuitenkin Pacenote Pluginin versioon 1.11.0.11 toimivan ratkaisun: VR:n ollessa käytössä, tulee Pacenote Pluginin käyttöliittymä ottaa pois päältä (PaceNote.ini: enableGUI=1 → enableGUI=0). Eli vaikkei pluginia voikaan tällöin käyttää, nuotit toimivat silti halutusti ja ennen kaikkea RBR ei tule kaatumaan näiden takia. (Jatkuva "moodista" toiseen vaihtaminen manuaalisesti on tietenkin kestämätöntä, ja siksi suosittelemmekin käyttämään generic mod enablerin kaltaista sovellusratkaisua.)


RichardBurnsRally.ini: VR:n ollessa käytössä, resoluutiota olisi hyvä tiputtaa niin alas kuin vain voi. Tämä ei välttämättä paranna vakautta, mutta toisaalta luettuani kaikenlaisia raportteja viime vuosina, en yhtään ihmettelisi, mikäli jotain vaikutusta olisi vakauteenkin. Joka tapauksessa olisi typerää tuhlata prosessointitehoa resoluutioon. Yhtä lailla optimointikeinona myös UseCubicEnvironments kannattaa "falsettaa" turhakkeena. (Aivan kuten Pacenote.inin kohdalla, edellämainittua JSGME:n kaltaista sovellusratkaisua voi käyttää myös RichardBurnsRally.inin vaihtamiseen.)


Grafiikat (asetukset sekä modit): Älä pakota Anti-aliasingia tai mitään muitakaan turhakkeita näyttiksen asetuksista; kannattaa pitäytyä tehdasasetuksissa. Mutta vieläkin olennaisempaa on ymmärtää, ettet voi asentaa mitään typeryyksiä kuten Reshade/ENB-modeja, jotka RBRvr:n tavoin käyttävät d3d9.dll:ää.


SimHub: Ei tule varmaankaan yllätyksenä, ettei SimHub:n suomia mahdollisuuksia (mittaristoja jne.) kannata edes yrittää käyttää RBRvr:n kanssa, sillä harvat asiat vaikuttaa yhtä negatiivisesti vakauden kannalta. Käytän tämän tilaisuuden myös mainitakseni, ettei edes Gauger Plugin ole yhteensopiva RBRvr:n kanssa.


Joy2Key: Maaliskuussa 2020 Pfei (Oculus Rift S -käyttäjä) raportoi, että Joy2Key heikentäisi pelin vakautta tuntuvasti. On mahdollista, että ongelmia esiintyisi pelkästään Rift S:n kanssa, mutta myös kilpailevien tuotteiden käyttäjien tulee tehdä muistiinpanoja.


Verkiai: Näiden pikataipaleiden tiedetään olevan VR:n kanssa suorastaan ajokelvottomia johtuen surkeasta ruudunpäivityksestä. Toki kyseiset pätkät ovat jo ilman VR:ääkin kaikkein raskaimpien RBR-pätkien joukossa, mutta tämän kohdalla asiaa ei helpottanut edes RALLY Gurun julkaisemat Low Res -tekstuuritkaan.


Auton tekstuurit: Viimeinen, muttei suinkaan vähäisin koskee lähinnä tiettyjä modipätkiä (kuten Shurdin ja Carvalho de Rei) ja -autoja, et todennäköisesti tule törmäämään tähän ongelmaan, mutta aikoinaan kiinnitettiin paljon huomiota siihen, kuinka monet modiautot eivät toimineet Shurdinissa; autot, jotka kuitenkin toimivat VR:n kanssa kaikkialla muualla ihan normaalisti. Ongelmat ilmenevät joko niin, että peli kaatuu joko latausruudussa tai mikäli pätkälle pääsee, auton ikkunat ovat kauttaaltaan harmaana.

Tätä tapahtuu mikäli 1) auton tekstuurit tai edes osa niistä on liian korkealaatuisia (4096x4096 tai jopa 8192x8192), ja/tai 2) tekstuurit on tallennettu käyttämällä väärää pakkausasetusta ja tiedostot ovat siksi tarpeettoman isoja. Yleisesti ottaen autojen alkuperäiset skinit ovat VR-kelpoisia, mutta poikkeuksia on ja jos haluat korjata ongelmaa suosikkiautosi osalta, voit kokeilla tekstuuritiedostojen uudelleenpakkaamista optimoinnin nimissä. Mikäli tekstuureja tarvitsee ensin skaalata pienemmäksi, kannattanee tiputtaa kokoa jopa 1024x1024:ksi (vaikka 2048x2048 voikin olla jo ihan ok). Tallennusvaiheessa käytä BC3/DXT5-pakkausta. Saat avattua dds-tiedostoja suoraan esim. Paint.net:llä, kun taas GIMP ja Photoshop vaativat erityisen dds-pluginin. Ei kannata kuitenkaan olla liian toiveikas, sillä vaikka nämä toimenpiteet ovat tavanneet korjata yksittäisiä autoja hyvällä prosentilla, niin ihan aina tämäkään ei ole toiminut.