Kootut selitykset

Päivitetty 11.2.2021: FixUp-taulukkoon lisätty highQualityCubicEnvironmentMaps.


RichardBurnsRally.ini Asetukset Huonot selitykset
[Settings]
ConstantForceMultiplier = -60 ----- Perinteeksi on muodostunut poistaa tämä rivi, vaikka tosiasiallisesti sitä ei tarvitsisi poistaa, koska RBR ei tiettävästi käytä tätä asetusta mihinkään. Mutta siksi sen voikin poistaa.
Depth = 32 16 tai 32 32-bittiset värit on lähtökohta, totta kai, vaikka mahtaisiko puurokaan huomata eroa? 16 saattaa kenties parantaa suorituskykyä, jos sen kanssa ongelmia.
ForceFeedback = true true/false Tottahan toki forcet pitää olla. Pelkästään vibraatiota välittävien halparattien kohdalla ei taida tällä asetuksella olla juurikaan väliä, vibrat eivät toimisi kuitenkaan. Vaatii tosin faktantarkistusta tämä väite.
Fullscreen = true true/false Kokoruututila: true / Ikkunamoodi: false. Kokoruututilassa RBR ei tue alt+tab:n käyttöä lainkaan, siksikin ikkunamoodin käyttöä suositaan.
MinDepthBits = 24
MinStencilBits = 8
----- Orkkisasetukset. Anna vaan olla kun et kuitenkaan tiedä mitä teet.
ParticleQuality = high high/low/
off
Muun muassa pöllyävän soran graafinen laatu/laaduttomuus.
RenderCarShadow = true true/false Auton varjot päällä/pois. Jos ajat kuskikamerasta etkä toljota uusintoja, niin voit varmaan ihan hyvin ottaa varjot pois vaikka optimointimielessä, mutta toki tänä päivänä tällä optimoinnilla ei ole juurikaan merkitystä.
RenderQuality = high high/low Grafiikoiden laatuasetus. Vain yksi järkevä vaihtoehto. Low olisi nimittäin erittäin huono ajatus, sillä vaikka se poistaakin halveksitut toimitsijat (tälle on olemassa parempikin metodi), niin se myös muutamilla pätkillä hävittää tien/maaston tekstuureja näkyvistä.
RunIntro = false
RunStartup = false
true/false Falseta molemmat ehdottomasti. Sillä kuka nyt introa saati Startupia haluaa nähdä käynnistettäessä...
Sound = true true/false Kyllä pelissä pitää äänet olla.
UseCubicEnvironmentMaps = false true/false Sama kuin RBR Startupista löytyvä Dynamic Car Reflections -asetus. Sanomattakin selvää, että heikentää ruudunpäivitystä jonkin verran kaikkialla, mutta tietyt modipätkät (kuten Swiss I ja II sekä Fernet Branca) eivät pidä tästä turhakkeesta yhtään. Ota ehdottomasti pois käytöstä, ja varsinkin jos haluat ajaa sisäkamerasta. (Sisäkamerassa on toki toinenkin vaihtoehto ylläpitää "normaalia" ruudunpäivitystä – jolloin tätäkin voisi halutessaan pitää päällä – ja se olisi kuskikameran pakottaminen staattiseksi NGPCarMenu:n avulla)
UseEAX = false
UseSoftwareAudio=false
true/false Puurolla on studiokäyttöön suunnattu äänikortti, joten täältä ei kannata odottaa kuin kehnoa asiantuntemusta. Tämä menee jotenkin niin, että riippuen käytössäsi olevasta äänikortista, näillä asetuksilla joko on jotain vaikutusta tai sitten ei ole, ja se, että onko vaiko eikö, jää käyttäjän itsensä testattavaksi. Kummankin kylmäverinen falsettaminen on kuitenkin loistava lähtökohta.

EAX on Creativen luoma Sound Blaster -äänikorttien ominaisuus, jolla on omat sanoinkuvaamattomat vaikutuksensa. Ja SoftwareAudiosta puuro ei tiedäkään mitään muuta kuin sen, että joskus kauan sitten mikäli kumpikin asetus oli päällä, peli huomioi ainoastaan SoftwareAudion, mutta tämäkään ei välttämättä pidä paikkaansa nykyisellä hardwarella. (SoftwareAudio saattaa kuitenkin auttaa tilanteessa, mikäli auton äänet bugittaa uusinnoissa.)
UseTripleScreenBuffers = false (true/false) Peli ei tiettävästi tätä asetusta edes lue, ja vaikka lukisikin, niin Triple Screen Bufferia tulee käyttää ainoastaan mikäli VSync:kin on käytössä. Ja koska Triple Screen Buffer lisää entisestään input lagia VSyncin ohella, ehkä sitä tulisikin käyttää vain mikäli ruudunpäivitys heittelee rajummin. Jotenkin näin, mutta Puuro tuskin tietää tästä mitään.
WaitRetrace = true (true/false) Tämäkin on kehittäjiltä unohtunut ylijäämäasetus, ei mitään virkaa tai vaikutusta, voit pitää oletusasetuksena. Puurolla on kuitenkin sellainen käsitys, että FixUp olisi ottanut tämän tehtävän hoitaakseen, mikä se tehtävä sitten ikinä onkaan.
XRes = 1680
YRes = 1050
----- Kirjaa oma resoluutiosi näihin. Oli resoluutio sitten mikä tahansa, FixUp korjaa kuvasuhteen oikeaksi. Useammalla näytöllä suhaavien tulee huomata, että RBR:ssä ei luonnollisestikaan ole sisäänrakennettua tukea moiselle toiminnalle, joten NVIDIA Surroundin/AMD Eyefinityn tai muun vastaavan softaratkaisun kytkeminen päälle on välttämätöntä.
Ei-vakioasetukset:
ShowFPS = false true/false Pelin oma FPS-mittari. Lisää jos tarvitset.
RunDiagnose = false true/false Todellinen hyötyarvo on jokseenkin kysymysmerkki ja on niinkin, että mikäli vain opiskelet blogin sisällön kiitettävästi, et tule koskaan tarvitsemaan tätä. Asetuksella "true", pelikansioon luodaan tiedosto Diagnostics.txt heti RBR:n käynnistyttyä. Hyödyllinen tai ei, kiitos kuuluu WorkerBeelle tämänkin tiedonmurun jakamisesta.




FixUp (FixUp.ini)



FixUp:n oletusasetuksethan kelpaavat sellaisenaan n. 95% pelaajista, mutta alla silti puuroutunut läpikäynti, jonka tarkoituksena on täydentää ReadMe.FixUp.txt:n antia. Huom! FixUp luo säätötiedosto FixUp.inin Plugins-kansioon vasta kun peli on käynnistetty kerran.


FixUp.ini
Asetukset Huonot selitykset
[Settings]
fullscreenWindow=1 0 tai 1 Poistaa ikkunamoodissa (Fullscreen = false) pelatessa Windowsin "ikkunakoristeet" ja sijoittaa pelin näytöllä vasenta yläkulmaa vasten. Eli kun Windowsin ja pelin resoluutiot ovat samat, peli näyttää ikäänkuin olisi kokoruututilassa, vaikkei olisikaan. (1 on oletusasetus, eikä sitä siis tarvitse muuttaa, vaikka kokoruututilassa pelaisikin.)
fixAspectRatio=1 0 tai 1 Korjaa kuvasuhteen oikeaksi kaikilla resoluutioilla. RBR:hän ei ilmestyessään tukenut muita kuin tavallisimpia 4:3- ja 5:4-resoluutioita.
headGasketDurability=10 0 - 10 0 tai 1 (default) ja 2-10 (kansipahvin kestävyys kaksin-kymmenkertainen). Tähän kannattanee sen kummempia miettimättä laittaa täydet kympit, oli sillä sitten lopulta väliä tai ei. (RBRTM:n omissa asetuksissa on omakin FixGasketBug-rivinsä, joten jos näillä ei, niin ei sitten.)
centerMenu=1 0 tai 1 Kannattaa kokeilla kumpaakin asetusta, makukysymys nimittäin, mutta centerMenun idea on siis pitää valikot sekä HUD 4:3-tilassa, oli käyttämäsi resoluutio sitten mikä tahansa. Paitsi että oletusasetus 1 (eli käytössä) korjaa akuutisti ongelman, jossa valikkotekstit eivät lainkaan näy, niin toisaalta se myös väkisinkin muuttaa mittariston sijaintia. (Helpoiten siirrät mittariston haluttuun paikkaan Pacenote Pluginilla.)
processor=0 ------ Lue readmestä kohta "Main Thread Processor". Pidä vaan oletusasetus kun et kuitenkaan ymmärtänyt mitään.
adaptiveFFB=0






ffbBufferCycles=0









ffbMinFPS=58
0 tai 1






0/1/2/3...









-----
0 = RBR:n orkkis-FFB, 1 = WorkerBeen Adaptive Force Feedback. AdaptiveFFB on orkkis-FFB:tä voimakkaampi mutta se myös vaatii koneeltasi enemmän. Käytä ainoastaan VSync:n kanssa. Huom! Paremmilla pelimonitoreilla (120hz→) pelattaessa AdaptiveFFB saattaa aiheuttaa pitkiä FPS:n alenemia (jopa 10–20s) pätkien alkuun tai Call for Help:n yhteyteen. Tällöin ei kannata jäädä tappelemaan säätöjen kanssa vaan palaa suosiolla orkkis-FFB:hen.

ffbBufferCycles on vain AdaptiveFFB:hen sidottu optimointisäätö (eli mikäli adaptiveFFB=0, säätö ei ole käytössä). Lue tarkempi selitys FixUpin readmestä, mutta seuraavassa yksinkertaistus:
0 (Paras adaptiveFFB, vaatii koneelta eniten joten suorituskykyongelmat mahdollisia.)
1 ("Ei-niin-paras" adaptiveFFB, kokeile mikäli 0 aiheuttaa ongelmia ruudunpäivitykselle jne.)
2 (Taas vähän huonompi FFB kuin 1:llä, mutta toisaalta parempi FPS.)
3 (Aletaan olla jo rajoilla, että yhtä hyvin adaptiveFFB:n voi ottaa pois päältä.)
4 (Unohda koko juttu...)

Myös ffbMinFPS on pelkästään Adaptive FFB:hen liittyvä säätö (eli mikäli adaptiveFFB=0, säätö ei lainkaan käytössä). 58 on oletussäätö, ns. "ihannesäätö" 60hz näytölle. Aseta tämä siis aina hieman pienemmäksi kuin mitä on näyttösi virkistystaajuus (esim. 144hz näytöllä vaikka 142).

ffbDeadZone=0
ffbDeadZoneThreshold=0
----- Säädöt suunnattu direct drive -rattia käyttäville. Puurolla on köyhän miehen ratti, joten lue virallinen ohjeistus laskukaavoista ja suosituksista.
highQuality
CubicEnvironmentMaps=1
0 tai 1 (Sidottu RichardBurnsRally.inin UseCubicEnvironmentMaps-säätöön; mikäli se on pois päältä, niin on käytännössä tämäkin.)

Tämä ominaisuus parantelee erityisesti peilien toimivuutta autoissa. RBR:n laajassa autovalikoimassa ylipäätään toimivat taustapeilit ovat harvinaisuus sinällään ja silloin kun ne löytyvät (kuten esim. Shenshee:n Porsche 911 SC RS:ssä), niiden heijastelemat kuvat auton takaa ovat kuitenkin usein (aina?) varsin puutteellisia. Tämä korjaus pakottaa kaiken näkyviin kuten pitää.

VSync päällä (oletusasetus)
fixVSync=1
vSyncActive=1
soundRefreshRate=0
----- Oletussäädöt ovat nämä ja suurimmalle osalle riittävät sellaisenaan.

Ensisijaisesti soundRefreshRate on luotu korjaamaan ääniongelmia silloin kun VSync on nimenomaan pois päältä, mutta jos kuulut siihen harvalukuiseen joukkoon, joiden kuulottimiin kantautuu syystä tai toisesta epämääräistä renkaiden sutimista jopa VSync:n kanssa (esim. suoralla tiellä), aseta soundRefreshRate:n arvoksi vaikka 60, ja kyseisen ongelman pitäisi poistua.
VSync pois päältä
fixVSync=1
vSyncActive=0
adaptiveFFB=0
soundRefreshRate=60
----- Tulee ymmärtää, että RBR:ssä VSyncin disabloinnin myötä mm. tuulilasinpyyhkimien animointi bugittaa pahasti aiheuttaen ikävää välkkymistä sateella. Jos keskimääräinen ikävyystaso kohoaa sietämättömäksi, voit joko poistaa pyyhkimet kaikista autoista (esim. RBRCIT:llä) tai aktivoida VSyncin uudelleen. Mestaruuksia on voitettu VSyncillakin, muistakin se.

SoundRefreshRate: WorkerBeen (puuron paras ystävä) mukaan järkevät arvot ovat 30–90 välillä, 60:n ollessa suositeltu ensiasetus.