20.7.2012

Autojen asentamisesta

Päivitetty 3/2018: Vuosipäivitys parilla niksipirkkalisäyksellä


Ihan alkuun on syytä todeta, että tämä artikkeli ei miltään osin kosketa Zissakos-valmisteista, sangen briljanttia RBR Car Installation Tool:a, eikä sen käyttäjät saa tästä irti kuin ehkä korkeintaan allaolevan tuplahuomion verran. Siihenkin on mahdollista asentaa sen valmiiksi tarjoaman NGP-valikoiman ulkopuolisia autoja - olkoonkin että softa pakottaa NGP-pluginin aina pohjalle - ja ehkä siitä saisi aikaan lyhyen kappaleen mutta juuri nyt en koe sitä tarpeelliseksi.

Ensikertalaiselle autojen asentaminen saattaa osoittautua päätä kivistäväksi kokemukseksi johtuen monien autopakettien puutteellisista ohjeista. Onneksi prosessi on kuitenkin suhteellisen yksinkertainen moneen muuhun toimitukseen verrattuna.

Orkkis-RBR:ään ei voi asentaa uutta autoa korvaamatta jo olemassaolevaa autoa, eli ainoastaan 8 alkuperäistä "slottia" on käytössäsi. Lienee siis sanomattakin selvää, että varmuuskopioiden tekeminen tiedostoista cars.ini (Cars-hakemistossa) sekä physics.rbz (juuressa) on suositeltavaa sen varalta mikäli uuden auton laatutaso ei tyydytä.  

Tuplahuomio! MG ZR S1600 -auton päälle ei kannata asentaa nelivetoautoa. Ja NGP-autojen kohdalla ei edes takavetoa, sillä The Been mukaan RBR:n MG-slotti sisältää kuitenkin paljon sellaista kovakoodausta, joka ei todennäköisesti palvele moisia tarkoitusperiä.

Tästä huomio pois! Kuten moni pitkän linjan RBR-veteraani tietää, ZModelerilla mallinnetut autot ovat aiemmin vaatineet toimiakseen ZFixin asentamista Plugins-kansioon. Nykyään kuitenkin vastaavanlainen korjaus on kuitenkin sisällytetty myös FixUpiin (versiosta 2.8 eteenpäin), tehden ZFixistä jokseenkin tarpeettoman.  

Autot koostuvat kahdesta osasta: Model ja Physics. Useimmissa autopaketeissa kansiot nämä ovat yksiselitteisesti eroteltu eri kansioihin. Jos olet epävarma, tällöin kannattaa selata pelin Cars-kansion rakennetta ja physics.rbz -tiedostokin aukeaa näppärästi tarkastelua varten esimerkiksi WinRARilla ja Winzipillä. Käytännön tarkastelu kun on aina järkevämpää kuin näiden manuaalien pilkuntarkka lukeminen.



Modelin asentaminen


    1. Model-kansio viedään Cars-kansioon. Luonnollisesti niin, että jäljitellään alkuperäisten autojen tiedostorakennetta.
       
    2. Varmista, että samassa kansiossa sijaitseva Cars.ini ei ole ns. read-only (hiiren oikea nappi -> Ominaisuudet, eng. Properties). Read-only -attribuutti on saatanasta, koska se estää vaivalla kyhätyn ohjeen kohdan nro 4.

    3. Aukaise Cars.ini -tiedosto esimerkiksi Notepadilla. Oletetaan, että haluat korvata kuvitteellisella Minillä alkuperäisen Subaru Impreza WRC 2000 -auton.

      [Car07]
      FileName = "Cars\impreza00\impreza00.sgc"
      IniFile = "Cars\impreza00\impreza00.ini"
      ShaderFile = "Cars\impreza00\impreza00_shaders.ini"
      ShaderSettings = "Cars\impreza00\impreza00_shader_settings"
      TexturePath = "Cars\impreza00\Textures\"

      Korvataan rivejä tähän malliin (hyvissä paketeissa nämä rivit ovat usein valmiina suoraa copy-pastetusta varten):

      [Car07]
      FileName = "Cars\MINI_WRC\MINI_WRC.sgc"
      IniFile = "Cars\MINI_WRC\MINI_WRC.ini"
      ShaderFile = "Cars\MINI_WRC\MINI_WRC_shaders.ini"
      ShaderSettings = "Cars\MINI_WRC\MINI_WRC_shader_settings"
      TexturePath = "Cars\MINI_WRC\Textures\"
      CarName = "Mini WRC-kaara"
       
      Tarkkakatseisimmat huomaavat varmasti, että lisäsin tahallani ylimääräisen CarName-rivin, jonka tehtävänä on näyttää oikea auton nimi Tournament Pluginissa sekä TrainingDay'ssä. Tämä ei siis suinkaan muuta autojen nimiä Quick Rally -valikossa, siitä on turha unelmoida.
       
    4. Tallenna Cars.ini.


      Rautalankalaismainen kiteytys: Cars-hakemistossa voi olla vaikka miljoona autokansiota, mutta cars.inin kautta pelille kerrotaan, mitkä kahdeksan autoa on kulloinkin käytössä.



      Fysiikoiden asentaminen


      Aukaisemalla physics.rbz:n näet kahdeksan kansiota. Näitä kansioita ei saa koskaan nimetä "omintakeisesti". Ja toisin kuin Cars-hakemistossa, nyt olemassaolevia tiedostoja korvataan uusilla vastaavilla. Kuvitellaan, että asentamamme Mini WRC -koslan fysiikkatiedostot sijaitsevat kansiossa nimeltä "MINI_WRC_physics". Tämä kansio tulee nimetä uudelleen (ilman lainausmerkkejä) seuraavan listauksen mukaisesti.


      • "c_xsara" jos korvataan Citroen Xsara T4 (Car00)
      • "h_accent" jos korvataan Hyundai Accent WRC (Car01)
      • "mg_zr" jos korvataan MG ZR Super1600 (Car02)
      • "m_lancer" jos korvataan Mitsubishi Lancer Evo7 WRC (Car03)
      • "p_206" jos korvataan Peugeot 206 WRC 1999 EvoI (Car04)
      • "s_i2003" jos korvataan Subaru Impreza WRC 2003 (Car05)
      • "t_coroll" jos korvataan Toyota Corolla WRC (Car06)
      • "s_i2000" jos korvataan Subaru Impreza WRC 2000 (Car07)


      Ja koska Modelin kohdalla otimme käyttöön slotin Car07, Minin fysiikkatiedostojen tulee sijaita kansiossa nimeltä s_i2000.


      1. Käytössäsi olevalla pakkausohjelmalla poista ensin alkuperäinen s_i2000 -kansio.

      2. Raahaa tämän jälkeen ohjelman ulkopuolelta tuore Mini-fysiikoilla varustettu s_i2000 -kansio.

      3. Sulje pakkausohjelma yläkulman rastista. (Eli ainakin WinRARilla ja WinZIPillä tiedostot päivittyvät näin automaattisesti eikä mitään erillisiä tallennuskomentoja tarvita.)

      4. Valmis. Ei muuta kuin kokeilemaan.



      BONUS: Auton nimen muuttaminen Quick Rally -valikossa


      Koska tämä toimitus suoritetaan asiaankuuluvalla hexeditorilla editoimalla pelin käynnistystiedostoa, RichardBurnsRally_SSE.exen varmuuskopiointi on välttämätöntä. On kaiketi aivan se ja sama, mitä editoria käytät, kun todennäköisesti kaikki ovat suht identtisiä kautta linjan. Näin oletan vaikken asiasta mitään tiedäkään.

      Tässä ohjeessa hyödynnän HxD-ohjelmaa, jonka valitsin pelkästään tätä tarkoitusta varten lähinnä pinnallisin perustein: 1) Se on saatavilla portablena (eli ohjelmaa ei tarvitse asentamalla asentaa koneelle). 2) Se on käännetty myös suomeksi. 3) Google-haun perusteella joku on joskus antanut ohjelmalle paljon tähtiä.

      Asiaan.

      1. Käynnistä HxD.
         
      2. Valikosta Tiedosto - Avaa, ja hae RichardBurnsRally_SSE.exe.
         
      3. Hae Etsi-toiminnolla (Ctrl+F) tekstiä "subaru" (ilman lainausmerkkejä).

        Haku vie kohtaan joka viittaa pelin valikoissa auton teknisten tietojen yllä olevaan nimeen (täydempi versio). Tulee huomata, että autot eivät suinkaan ole exessä valikosta tutussa järjestyksessä, vaan Cars.iniin nähden käänteisessä järjestyksessä eli Car07, Car06, Car05...

        Ja kun scrollaat näytöllä hieman alaspäin, näet stringin "Subaru '00". Se luonnollisesti viittaa myös Quick Rally -valikkoon.
         
      4. Kun editoit stringejä, ymmärrä tämä: Joudut noudattamaan alkuperäisen pelin merkkimääriä eli saat tietenkin alittaa ne, mutta et voi ylittää niitä, etkä toisaalta saa käyttää backspacea. (Ohjelma kyllä herjaa aiheesta, mikäli vahingossa painat backspacea.) Käytä välilyöntejä täyttääksesi annettu tila kokonaan.
         
      5. Kun olet valmis, tallenna.

      Esimerkki (klikkaamalla kuvat suurenee):

      Ennen

      Jälkeen

      Lopuksi vielä mainittakoon, että autojen teknisiä tietoja pelin valikossa on onneksi yksinkertaisempaa editoida. Tiedot löytyvät carinfo.inistä (Misc.rbz). Lue Vauhtimurojen hyödyllinen vinkki rbz:n purkamisesta täältä.



      BONUS2: Model-kansion uudelleennimeäminen


      Oletetaan tilanne, että asentelet vaikka RBRTM:ään omaksi huviksi orkkisfysiikallisia autoja ja törmäät siihen, että jokin model on jo asennettuna jotain NGP-autoa varten, mutta kyseinen model kuitenkin poikkeaa versioltaan. Tällainen parivaljakko voisi olla esim. Porsche 996 GT3 (RBRTM) ja Porsche 911 GT3 Rallye (996) 2004 (NGP). Tai olet puuron tavoin aivan pöyristynyt siitä, miten RBRTM:n Toyota Corolla WRC '98 haluaa oletuksena korvata RBR:n orkkis-Corollan...

      No, oli syy sitten mikä tahansa, voit siis aina muuttaa model-kansion nimeä, mutta pelkästään uudelleennimeäminen ei riitä, sillä tekstuurit tulee linkittää uudelleen tähän uusittuun kansionimeen. Muuten auto näyttäytyy pelissä tyylikkään kokomustana.

      Joten: Mene uudelleennimettyyn model-kansioon ja avaa [auton_nimi]_shaders.ini notepadilla → Etsi kohta [TSDefault] ja muokkaa kaikkien tekstuuritiedostojen hakemistopolut oikeiksi.



      BONUS3: Orkkisautojen nimien piilottaminen RBRTM:ssä


      RBRTM tunnistaa orkkisautot jo pelkästään niiden fysiikkakansioista ja osaa siksi pakottaa niiden nimet näkyviin Tournament Pluginissa vaikka CarName-riville olisikin laitettu pelkkää tyhjää. Tämä kuulostaa ensimmäisen maailman ongelmalta ja sitä se onkin, mutta ratkaisukin on helppo: Luo joko ns. dummy file tai tekstitiedosto ja lisää se orkkisauton fysiikkakansioon Physics.rbz:ssa. Tarkka! Tyhjä tiedosto ei riitä vaan sen pitää sisältää edes jotain tekstiä. Tämän jälkeen Pluginissa orkkisautonkin nimi näytetään muodossa "Car 0" - "Car 7".